Waarom verandert Assepoester's glazen muiltje niet?

Alles verandert om middernacht terug in wat het was.
Behalve die ene schoen...
Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat achtergebleven glazen muiltje ging niet met Assepoester mee. Alles wat meeging veranderde.
Maar ach, het is maar een sprookje............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het verhaal is nou eenmaal een sprookje. In sprookjes gebeuren dingen die onverklaarbaar zijn. Dat mag, want dat is de fantasie van de schrijver. Er is geen verklaring voor te geven, en dat hóeft ook niet.
Amadea
11 jaar geleden
ha, leuke vraag, ik heb me dat als kind ook vaak afgevraagd en met die vraag mijn moeder en grootmoeder bestookt. Zij zegden dat de fee het gelukkig (voor assepoester en de prins) vergeten was :-). Maar toch heb ik mijn klein hoofd er toen nog vaak over gebroken...
Assepoester en vele andere sprookjes hebben een diepere achtergrond. Ik was enkele jaren terug eerlijk gezegd vrij geschokt na een tentoonstelling over hoe sprookjes in hun oorspronkelijke vorm verteld werden. Zij waren niet in eerste instantie bedoeld voor kinderen, maar om boodschappen van wijsheid door te geven. In vele sprookjes zaten verbloemde seksuele aanwijzingen (bv. roodkapje die met de wolf in bed kruipt).
Bij Assepoester wordt er vaak vanuit gegaan dat het proces dat ze doormaakt tot doel heeft haar "ziel" te bereiken. De muiltjes (die volgens sommige bronnen in de oorspronkelijke versie niet van glas waren, maar van bont) zinnebeelden haar contact met de aarde. De stiefzussen zouden symbool staan voor het lichaam (materie) en het denkvermogen (de rede) , de stiefmoeder voor het kwaad.
Assepoester moet "zuiveren" (poetsen") om de zuiverheid van haar ziel te bereiken. Op de grote dag kleed ze eerst haar zussen mee aan (dus ze meent dat het zuiveren via het dienen van het lichaam of het verstand kan gebeuren) maar dit loopt slecht af. De zussen gaan alleen naar het bal met de stiefmoeder en laten assepoester achter.
De liefde tussen assepoester en de prins is een verbinding vanuit de ziel, waarbij men tijd en uur vergeet. Assepoester wordt weer helemaal zoals vanouds maar het contact tussen ziel en aarde is niet stuk. Dus de muiltjes blijven.
Opnieuw wordt getracht om de stiefzussen in de muiltjes te wringen (dus om het contact met de aarde te maken vanuit de materie en de rede). Maar dit lukt niet. Enkel als je vanuit de ziel contact maakt met de aarde gaat alles goed. Vandaar dat de muiltjes bij Assepoester wel passen.
Je kan op internet talloze versies vinden van de symboliek achter sprookjes, het is de moeite om er eens naar te kijken! Helaas zijn de verklaringen vaak iets te "spiritueel" gekleurd, maar na wat zoeken vind je vast ook een neutralere verklaring. Ook verschillende boeken graven achter de betekenis van sprookjes en verhalen.
En zelfs op wikipedia heb je een verwijzing naar de glazen muiltjes ...
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
euh... voor de min-naar(es)... das mijn persoonlijke interpretatie niet hee die ik neergeschreven heb. :-). Het werd zo uitgelegd op de sprookjestentoonstelling, maar je kan het wellicht nog op oneindig vele manier verklaren....
Aan een Magische avond mag je altijd een herinnering overhouden. En in dit verhaal zijn het haar muiltjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alles wat nog dicht bij assepoester was veranderde en dat muiltje lag er niet dichtbij