Bij de ene bioscoop krijg je een bril met groen en blauwe glazen en bij de andere film gewoon een bril met normale glazen. Zijn die uitwisselbaar?

Ik wil niet steeds een nieuwe bril kopen daar a 2,50, dus wil ze volgende keer gewoon van huis meenemen. Maar hoe weet ik welke bril ik nodig heb, of maakt dat niet uit?

Uiteraard praat ik over 3D films.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij vele bioscopen is dit beveiligd, wanneer je een bril mee naar huis bent zal deze hoogstwaarschijnlijk niet werken. Dit staat vaak op de binnenkant van de bril gedrukt! Je kan ze natuurlijk gewoon allebei meenemen om te testen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat nieuw, ik heb wel eens RealD 3D brillen hergebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in Kinepolis stond dat toch ooit eens op de bril, maar dat kan natuurlijk ook gewoon fake zijn.
Die bril met normale glazen zijn geen normale glazen hoor, anders zou je met een normale bril (want daar zitten wel normale glazen in) ook 3D kunnen kijken.

Waarschijnlijk zijn het subtielere kleuren of tegenwoordig vaak met polaroidfilters in. Het licht wordt dan gepolariseerd. Bekijk je het dan met een kleurenbril: nouja, dat werkt niet. je ziet hetzelfde als zonder bril alleen wat donkerder.

Ook omgekeerd werkt het niet. De gekleurde brilglazen laten namelijk alle polarisatierichtingen door. Het beeld zal alleen een verkeerde kleur krijgen, voor zoverre dat niet sowieso het geval is met de 3D-brillen met gekleurde glazen.

Of het gaat om een polaroid-3D bril kan je eenvoudig testen: neem 2 van deze brilletjes en hou 1 ervan ondersteboven tegen de andere: bij een polaroid-3D zie je er dan niets meer door.