op wikipedia staat een heel mooi tijdlijntje met historische gebeurtenissen in de filmindustrie:
oktober 1888 De eerste film wordt gemaakt door Louis Le Prince en heet Roundhay Garden Scene.
Eastman Kodak is de eerste fabrikant die op commerciële basis celluloid gaat produceren.[1]
1893 Thomas Edison introduceert de Kinetoscoop, de eerste filmprojector. Pas in 1894 houdt hij er zijn eerste grote voorstelling mee.
5 februari 1894 Jean Aimé LeRoy houdt in New York de eerste filmvoorstelling.
1895 Thomas Edison kleurt de zwart-witfilm Anabelle's Dance met de hand in en maakt hiermee de eerste kleurenfilm.
1902 Le voyage dans la lune, de eerste ruimtereisfilm, wordt uitgebracht.
1906 The Story of the Kelly Gang is de eerste avondvullende film, hij duurt 80 minuten.
1910 De eerste Hollywoodfilm wordt uitgebracht, In Old California van regisseur D. W. Griffith.
1913 Charlie Chaplin brengt zijn eerste films uit.
1914 W. W. Hodkinson richt Paramount Pictures op, de eerste succesvolle Amerikaanse distributeur.
1915 Technicolor wordt geïntroduceerd, het eerste echte systeem om kleurenfilms op te nemen.
1918 Warner Bros. wordt opgericht.
1919 United Artists wordt opgericht. In Duitsland wordt Emelka opgericht, de op één na succesvolste filmstudio van de jaren 20.
1926 Het Vitaphone-systeem wordt op de markt gebracht, waarmee geluid aan een film toegevoegd kan worden.
1928 De eerste tekenfilm met geluid wordt uitgebracht, Dinner Time.
1929 De eerste Academy Awards worden uitgereikt.
1944 De eerste Golden Globe Awards worden uitgereikt. The Song of Bernadette is de grote winnaar.
1952 Cinerama wordt geïntroduceerd.
1954 Paramount Pictures introduceert het breedbeeldformaat Cinemascope.
1981 Het Gouden Kalf wordt voor het eerst uitgereikt aan de beste Nederlandse film.
1995 Toy Story is de eerste volledig computer-geanimeerde film.
2010 De stereoscopische sciencefictionfilm Avatar is de meest succesvolle film ooit.