zijn series legaal te downloaden als ze van de tv zijn opgenomen?

het gaat bij downloaden via bittorrent altijd over muziek en films. maar hoe zit dit met tv programma's en tv series. deze worden thuis opgenomen en worden veelal op torrent sites gezet. zijn deze bestanden wel legaal?

ik weet dat downloaden legaal is in nederland en uploaden illegaal maar met bittorrent doe je altijd allebij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor, te downloaden wel. Zoals je zelf al aangeeft is het probleem bij de torrents dat je hiermee ook verspreidt; dat is WEL illegaal. Downloaden uit de nieuwsgroepen daarentegen is wel legaal, dat wil zeggen muziek, films en ook series. Het is niet anders dan wanneer je het programma zelf opneemt op een dvd recorder o.i.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hangt er van af, maar als stelregel: NEE dat is illegaal.
Het kan voorkomen dat de copyright houder zelf toestemming geeft om iets in het public domain aan te bieden, maar dat is uiterst zelden. Het aanbieden van die content kan dan inderdaad gebeuren via torrents of andere methodes dat maakt dan niet meer uit.
Het is echter zelden dan materiaal uitgezonden op TV en zeker duurdere producties zoals series legaal te betrekken zijn.
Bij twijfel niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Downloaden van de meeste series is inderdaad illegaal maar dit ligt eraan wat je wil gaan downloaden maar er is ook veel free fan spul...
Uploaden is niet illegaal indien je deze dus op 99,99% zet en niet 100% :) lang leven de omzeiling van wetten :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
downloaden voor eigen gebruik is niet strafbaar in Nederland, dus ook tv programma's vallen daar onder.

Overigens:
In bittorent of om het even welk torrent programma is wel degelijk het uploaden uit te zetten, dus als je dat doet ben je niet meer strafbaar wegens gelijktijdig uploaden.