Bioscoop 16 jaar en ouder

Mag je naar een film als je 15 bent maar voor 16 jaar en ouder is, en dat er wel iemand mee gaat die 17 is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Nee.

Ik heb in een bioscoop gewerkt, en de bioscopen moeten er enorm streng op toezien, de boetes die een bioscoop kan krijgen zijn niet kinderachtig.

Toegevoegd na 28 minuten:
Even een heuse bron erbij: De tweede alinea lijkt me vrij duidelijk. (-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dan zou je ook je een broertje van 10 mee kunnen nemen als je zelf 16 bent naar een 16+ film.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht alleen onder begeleiding van een van de ouders.
Die zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor hun kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bekijken van een film, geschikt bevonden voor een publiek vanaf een bepaalde leeftijdsgrens, wanneer je die leeftijd nog niet hebt bereikt, is geen strafbaar feit.
Met andere woorden: De wet verbied jou niet om die film te bekijken.

Echter is het zo dat het leeftijdadvies van Kijkwijzer (in Nederland) wel een wettelijke consequentie heeft voor een bioscoopeigenaar. In artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht is namelijk het volgende geregeld:

'Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding of voorwerp, of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar'.

Een bioscoopeigenaaris dus op grond van dit wetsartikel strafbaar wanneer hij bijvoorbeeld een persoon jonger dan 16 toelaat tot een film met de classificatie "16 jaar of ouder". Hierbij maakt het niet uit of deze persoon begeleid wordt door een ouder of verzorger.

Een bioscoopeigenaar dient dus de bezoeker die niet aan de leeftijdgrens voor een specifieke film voldoet te weigeren. Doet hij dat niet dan riskeert hij een (forse) boete. Een gevangenisstraf zal niet snel worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Xmichelle;

Nee, dat mag bij wet niet meer tegenwoordig. Wat dat betreft zijn we een flinke stap terug in de tijd gegaan. Vorig jaar zouden mijn zoon en ik The Dark Knight (de laatste Batmanfilm) gaan zien die in de VS nota bene voor 12 jaar en ouder is toegelaten. Die film was hier voor 16+ goedgekeurd en mij werd bij de kassa dan ook gevraagd of beide kijkers die leeftijd ook al hadden. Zonder de leeftijd te verraden ze ik ook dat het niet uitmaakte omdat ik als verantwoordelijke ouder meewas. Dat blijkt dus voor de bioscoophouder niet uit te maken; je gezag als ouder is hier ondergeschikt. Ik heb dus maar gejokt dat hij (twee weken voor zijn zestiende verjaardag) net jarig was geweest, maar als er naar een ID was gevraagd hadden ze hem kunnen weigeren. Het wordt steeds enger met dat soort regeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leeftijd die bij een film staat is ter advies, dan kunnen bijvoorbeeld ouders er rekening mee houden dat er schokkende beelden in kunnen zitten.
het is niet verplicht.