Hoe/Wanneer kan een film in de bioscoop komen?

Er worden jaarlijks films gemaakt maar niet elke film komt in de bioscoop. Waar moet een film aan voldoen om in de bioscoop te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

bijna iedere film komt in de bioscoop vroeger in 40/50 en 60er jaren was er in nederland een filmkeuring.
een algemene een voor het zuidelijk deel van nederland.
dat hete CKF centrale commissie filmkeuring dat waren witte kaarten en had je nog bruine dat waren de algemene,en de rose waren voor de reclamefilms.
er stond de lengte op meestal voor een film van 90min.was dat +/-2700 meter.
de maatschappij die hem uitbracht BV.MGM of 20th century fox.
dan stonden er aan de achterkant ook op als erin was geknipt scenes met geweld over zeden of religie.
ook daar werd het aantal meters op vermeld.
en die kaarten waren tijdens de speelweken altijd in de kassa aanwezig voor eventuele controle.
Hans verbiest filmoperateur (bijna 30jaar) nu met pensioen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De filmproductiemaatschappij moet genoeg heil zien in de opbrengsten van de film.
Denken ze dat dit genoeg oplevert dan moet de film gekeurd worden door de NICAM.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_Instituut_voor_de_Classificatie_van_Audiovisuele_Media
Vervolgens bieden ze de film aan (via distributeurs) voor bioscopen die dan weer bepalen of ze de film willen vertonen (vaak de kleinere bioscopen. Grotere ketens hebben vaak contracten op voorhand).