Waarom blijft spanning in een film zo boeiend ?

Iedereen kent dat gevoel wel: je zit een hele enge film te kijken en in je hoofd klinkt een stemmetje die zegt: "niet kijken dit is TE eng", en toch blijf je kijken ? Hoe kan dat?
Of zo'n moment dat je weet dat er iets heel engs gaat gebeuren en toch schrik je ? Hoe kan dat dan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

1-Spanning is altijd boeiend.
2- het komt allemaal door nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een eng film wil je natuurlijk ALTIJD weten wat er op het eind gebeurd. Of de moordenaar dood gaat, je wilt altijd weten waarom hij zoiets doet( dus mensen vermoorden bijv) zodat jejezelf gerust kunt stellen als de moordenaar zelf dood gaat.
Enige reden waarom k horror afkijk is om te weten wat er met de moordenaar gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychologie ;-)
Hoe meer je je op zit te vreten dat er straks iets gaat gebeuren, hoe groter de reactie als het uiteindelijk gebeurt. Zeker als het gesteund wordt door spannende muziek, goede belichting, goede opbouw van het verhaal. Iemand die in een drukke straat overdag aanbelt - niks aan toch? Maar een bange hoofdpersoon die al onduidelijke dingen heeft meegemaakt, alleen in een huis in het bos in de nacht, bewegende schaduwen buiten, gluren door de gordijnen, schrikken, aanzwellende violen en DAN de bel - dat is al heel wat enger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dan inderdaad altijd: niet kijken, niet kijken! Maar dan kijk ik heel eventjes niet en toch meteen wel weer omdat ik bang ben iets belangrijks te missen!!
Dus voor mij: nieuwsgierigheid/niks willen missen.

Wat ik vaak doe als het écht te eng of te vies wordt (ik kan heeeel slecht tegen bloed) is mijn hand zo voor mijn ogen houden dat ik alleen de ondertiteling kan lezen, maar verder geen beeld zie. Dan mis ik toch niet echt wat voor mijn gevoel, maar ik zie ook niks vies! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoorden hierboven zijn allemaal prima, maar volgens mij komt het ook voor een heel groot gedeelte door de muziek.