Waarom is de première van Harry Potter eerder in Nederland dan in het Verenigd Koninkrijk?

Op 14 juli gaat deel 7 part 2 in première in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk op 15 juli, waar de film vandaan komt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan geen definitief antwoord geven op de vraag waar verschillen in premieredata vandaan komen. Wel wil ik je er op wijzen dat de film in de UK al veel eerder in premiere gaat dan je denkt, namelijk in Londen op 7 juli. Daarbij gaat deze film in vier landen een dag eerder in premiere dan in Nederland, namelijk in België, Finland, Frankrijk en Zweden. De premiere in de rest van het Verenigd Koninkrijk is inderdaad op 15 juli, zoals je al schreef.

Zie voor meer informatie: http://imdb.to/gaWr8x

Overigens lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring dat er verschillen zijn tussen landen in de avond waarop 'naar de film gaan' populair is. Vanwege de koopavond begint voor veel mensen het vertier al op donderdagavond (14 juli) terwijl in veel andere landen vrijdagavond de start van het weekend is. Kijk maar op filmladder.nl, daar zie je dat de nieuwe filmweek steeds op de donderdag begint.