Zijn ventilatieschachten in grote (kantoor) gebouwen groot genoeg, om er als mens doorheen te kunnen kruipen?

In films en tv series zie je regelmatig dat mensen door de ventilatieschachten kruipen..
Kan dit eigenlijk we?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel, ik werk in een kantorenpand met 18 verdiepingen en daar hebben wij ze ook. Binnen zo'n gebouw wordt er flink veel lucht in gepompt. Bij onze ventilatie hangen van die papierenslingers en deze bewegen ook flink.

Het beste antwoord

Dat ligt helemaal aan het type ventilatiesysteem. Ik neem aan dat in Nederlandse gebouwen in het algemeen niet zulke ventilatiesystemen aanwezig zijn die groot genoeg zijn om erdoor te kruipen. Zie bijvoorbeeld een voorbeeld van zo’n ventilatiesysteem.

Maar een type systeem waar je wél door kunt kruipen bestaat natuurlijk wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je hele grote (hoge) gebouwen hebt moet er best veel lucht verplaatst worden en ik denk dat de schaten dan wel groter zijn. Het hangt dus waarschijnlijk af van de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Nee, het hangt af van de hoeveelheid lucht die je wilt verplaatsen en de gewenste luchtsnelheid in de kanalen.
De hoofdkanalen in grote gebouwen daar kun je in kruipen en de vertakkingen naar de individuele ruimten zijn daar te smal voor. Dat is natuurlijk ook logisch, net zoals bij de waterleiding.
Ik nodig je uit om op mijn werk door de hoofdkanalen te kruipen, daar kun je wel met zijn drieën naast elkaar kruipen. Als je weinig lawaai wilt van je luchtverversing gebruik je grote kanalen, dan blijft de luchtsnelheid laag.