Lijden dieren wanneer zij gebruikt worden in films? (zie bijlage)

Ook al staat er in de aftiteling vaak (niet altijd) dat er grote zorg was voor hun welzijn, en ook al weet ik dat dieren vaak heel goed getraind kunnen worden, toch vraag ik mij af of dieren soms niet heel erg lijden bij het maken van sommige films.
Aan het gedrag en het geluid van het dier zie je soms ware angst. Dieren zijn eerlijk, toch? Zij kunnen die gevoelens noch faken, noch verbergen.
En vooral met paarden, als je ze soms achterover op hun rug ziet vallen, of hard op hun zij terecht ziet komen, en dan veel angst ziet hebben onder luid geschreeuw. Dat kan toch haast niet nep zijn?
Ik snap dat tegenwoordig computeranimaties ofzo daar veel mee kunnen, maar wat dan van de films van voor die tijd?
Weet iemand hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag, ik ben hier ook wel benieuwd naar. +

Het beste antwoord

In 2001 telde de American Humane Association’s Film and Television Unit – een vereniging die in de gaten houdt of dieren goed behandeld worden tijdens de opnames – een negenhonderd producties waarin dieren een rol speelden. Dit zijn er honderd meer dan in het jaar 2000. De manier waarop dieren worden behandeld is sterk verbeterd in vergelijking met pakweg twintig jaar geleden bij producties die in de VS worden gedraaid.
De American Humane Association’s Film and Television Unit, houdt het gebruik van dieren op de filmsets in de gaten. Indien ze worden uitgenodigd dan kunnen ze een label krijgen dat aangeeft dat geen dieren werden mishandeld tijdens de opnames. De films worden ingedeeld in categorieën: aanvaardbaar, behoorlijk aanvaardbaar, twijfelachtig en onaanvaardbaar. Slechts 25 films kregen het label onaanvaardbaar.

Uit bovenstaande stukje kun je dus opnemen dat er in deze tijd zeker wel rekening wordt gehouden met het welzijn van dieren.
Maar net als met mensen kan op films alles 'gerealiseerd' worden, zodat iedereen denkt dat het echt is (denk aan geluiden, effecten). Dieren die door filmmakers gekozen worden voor films zijn ook niet de eerste beste dieren die zich aanmelden.
Deze dieren zijn heel erg getraind en voordat ze een opname doen waarbij een paard bijv. valt, wordt van te voren veel geoefend en de omgeving (zonder dat wij het kunnen zien) hierop aangepast.

Wel heb ik ooit gelezen dat er ook films zijn, waarin dieren wel echt dood gemaakt worden ook niet zomaar even gekozen worden, maar dan wel al dieren zijn die door ziekte of wat dan ook sowieso geslacht zouden worden. (Wat het natuurlijk niet minder erg maakt..)

Ik denk dat er vroeger veel minder rekening mee werd gehouden dan nu. En dat er nu ook wel organisaties (net als in het bovenste artikel) zijn die hier nauwlettend op waken. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De dieren die in de film worden gebruikt, zijn getraind en leren op commando vallen. Als je weet hoe dit gaat met paarden bijv. dan ga je er ook op letten. Ze trekken de teugel behoorlijk naar rechts dan weet het paard, nu moet ik omvallen. Met alle geluiden op de achtergrond lijkt het net of het dier lijdt. Dierenbescherming let ook op dat dieren niet misbruikt worden voor films.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik heb twee filmpjes toegevoegd zo kun je zien hoe er met dieren wordt getraind.

http://www.youtube.com/watch?v=KluMRcmlsTs&playnext=1&list=PL3F398E6FAD73C697

http://www.youtube.com/watch?v=QCB8SWy3b0U
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik volgen. En het commando kan ik ook begrijpen, maar vallen doet toch pijn... Of het nu op commando is of zeg maar per ongeluk. Veel sporters wordt ook geleerd, als ze vallen, hoe ze moeten vallen om er zo min mogelijk last van te hebben. Maar het doet toch altijd wel pijn? Zeker als ik denk aan zo'n groot zwaar paardenlijf. Dat maakt nogal een smak. Of geloof ik dan echt teveel wat ik zie/wat ze willen dat ik zie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stuntman leert ook vallen op een bepaald manier, dit leren ze ook bij paarden. Er worden in films ook meerdere dieren gebruikt ook al is er 1 dier hoofdrolspeler, zijn er wel 48 varkentjes gebruikt in de film Babe. Het angstaanjagende gehinnik in een film van een paard die je hoort is nooit van het paard zelf, maar er in gemonteerd. Dan lijkt de val dramatischer.
Er gaat, zoals de vorige antwoorden al aangeven, heel erg veel training vooraf voor de dieren en ook de mensen die met de dieren werken. Het filmen met dieren word vaak ook hierdoor als een ingewikkeld process gezien.

Maar dieren kunnen dus zeker wel een beetje acteren. Daarna word er door de regisseur het beeld zo geknipt dat dit allemaal VEEL intenser lijkt. Ook kunnen de dieren zelf make-up op krijgen.

De geluiden waar je het over hebt die zo echt klinken zijn daaraantegen bijna ALTIJD nep. Op de set van een film is het veel te lawaaiig en moeilijk om omgevingsgeluid op te nemen, en dieren maken bijna nooit het geluid dat de regisseur wilt. Dus daarom nemen ze zo goed als altijd alleen de stemmen op van de acteurs ( soms zelfs dat niet eens ) en maken ze de dieren/omgevings geluiden later in een studio.

De mensen die dit doen heten Foley artists, je kan hun zo goed als altijd in de credits voorbij zien komen.

Hieronder in de bron heb ik een heel interessant filmpje voor je die laat zien wat Foley is. Hierin laten ze zien hoe ze het geluid van een galloperend paard na maken in de studio!

Toegevoegd na 3 minuten:
Trouwens, ik blijf het grappig vinden hoeveel mensen eigenlijk niet van Foley af weten. Maar het is in iedere film/serie/reclame aanwezig.

Toegevoegd na 14 minuten:
Nog een extra toevoeging, Foley is van ALLE filmgeneraties. Vooral juist de oude films, omdat hun microfoons een stuk slechter waren dan de onze. In heel erg veel films werden zelfs de acteurs later nog overnieuw de studio in gesleept om al hun tekst overnieuw in te spreken omdat ze op de set geen microfoons hadden, of de audio was te slecht.

Dus kortom, die angst + geluiden is allemaal knap montagewerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het wordt door de andere antwoordgevers goed beantwoord. Vooral dat stuk over de Foley artists is heel verhelderend. Ik heb wel eens de film The Night That Panicked America, daarin lieten ze al zien hoe oude hoorspelmakers luisteraars al in de jaren '30 konden bedotten door met simpele materialen geluiden na te bootsen.