Heeft de CIA ooit geconcludeerd dat Uri Geller paranormale krachten had?

Uri Geller (van de lepels) schijnt dus naast het geven van shows, ook internationaal als strijder te zijn ingezet. De CIA zou hebben bevestigd dat Uri Geller echt paranormaal was en ze daarom zijn hulp goed konden gebruiken. Wat is daarvan waar?

1.8K
Antoni
3 jaar geleden
Het is nogal de vraag wat je verstaat onder 'paranormaal' en 'echt paranormaal'. Bedoel je daarmee alles wat niet direct logisch verklaarbaar lijkt? Dan is iedere illusionist een paranormaal begaafd persoon. Of moeten de 'krachten' 'onmenselijk' zijn? Kortom: het is niet makkelijk de vraag of Geller paranormaal is goed te beantwoorden, zelfs als de CIA in het verleden heeft gemeend dat wel te kunnen doen.

Het beste antwoord

Ja. Op basis van testen kwam de CIA toen tot deze conclusie: "Als resultaat van Gellers succes bij deze experimenten, zijn we van mening dat hij zijn paranormale waarnemingsvermogen op een overtuigende en ondubbelzinnige manier heeft aangetoond."
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat heeft de CIA inderdaad in het verleden geconcludeerd.

Uri Geller was het onderwerp van acht dagen experimenten bij SRI. Hij werd in een afgeschermde kamer geplaatst en elke zintuiglijke toegang werd geweigerd. Het ging om de volgende experimenten:

In één experiment was het doelwit een willekeurig gekozen afbeelding van een lont uit een woordenboek. Uri Geller maakte een tekening van een voetzoeker.

In een tweede experiment werd een foto van een tros druiven geselecteerd. Gellers tekening was van een tros druiven, die hij ook omschreef als paars. De afbeelding bevatte 24 paarse druiven, net als de tekening van Uri Geller.

Uri Geller produceerde positieve resultaten en bevestigde tot op zekere hoogte zijn buitenzintuiglijke vermogens.