Hoe werd het idee geboren om fanclubs op te richten en hoelang bestaan ze al?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt de fanclubjes van spiegelogie. Van Willem de Ridder:
http://www.willemderidder.com/ned/check.htm

Het beste antwoord

In de zin van deze benaming kun je het afleiden uit het volgende artikel van Wikipedia. En dan kunnen fanclubs niet ouder zijn dan het eind van de 19de eeuw. Voor die tijd bestond namelijk de term 'fan' niet.

Een fan of aficionado is een enthousiast bewonderaar of liefhebber van een publiek persoon, muziekgroep, schrijver, kunstenaar, televisieserie, film, et cetera. Het woord is een afkorting van het Engelse ‘fanatic’ en werd aan het eind van de negentiende eeuw in Amerika geïntroduceerd als een benaming voor een gedreven aanhanger van een honkbalteam. Hoewel tegenwoordig de term ‘fan’ in deze context nog wel in zwang is (bijvoorbeeld voetbalfan), wordt voor fanatieke sportliefhebbers vaker het synoniem supporter gebruikt. Supporter komt dan weer van het Engelse woord "to support". Dus een supporter is iemand die zijn club 'steunt'.

‘Fan’ wordt vandaag de dag meer gebruikt bij de aanduiding van bewonderaars van muzikanten en acteurs. Soms organiseren fans zich in zogenaamde fanclubs, schrijven fanbrieven (of fanmail) aan hun idolen in de hoop op positieve respons en onderhouden of volgen fansites (pagina’s op het Internet) over het idool. Een fan is vaak intensief met zijn idool bezig en steekt daar doorgaans veel tijd, geld en moeite in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou best al meer dan 2000 jaar oud kunnen zijn, Jezus had wellicht al een fanclub van 12 mannen om zich heen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Volgens mij was de fanclub toen, en is ze nu, veel groter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol+1
Ik denk dat dat tegelijkertijd is ontstaan met de spraak, zo'n 2,5 miljoen jaar geleden (danwel iets later). Want, er zullen (sinds de spraak) altijd individuen geweest zijn die klanken wilden onderscheiden en bijv. krabbelen in steen, of boomschors, etc.
Zodra die taal op steen, boomschors en dergelijke beschikbaar was, zullen er groepjes (clubs) van individuen geweest zijn die een bepaald individu 'vereerden' door middel van o.a. extra krabbels omtrent dat vereerde individu.