Bovenlader wordt schaars, ik zelf vind een bovenlader ideaal en je hebt het voordeel dat je geen lekkage probleem kunt krijgen als wat sommige voorladers hebben! (lekkage in de sluitring/rubber). Tevens als je kleinbehuisd bent dan kun je altijd normaal de was uit de trommel halen.
Maar er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom voorladers vandaag de dag meer worden aangeboden!

Het voordeel van een voorlader is dat je er weer een wasdroger bovenop zou kunnen plaatsen of je zou de wasmachine onder een schap of aanrecht of iets dergelijks kunnen wegstoppen, dit is bij een bovenlader niet mogelijk.

Ik denk dat het afhankelijk is van de plek waar je hem kwijt wil en de ruimte die je hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ze doen allebei hetzelfde.

Meestal is het kiezen voor een voor- danwel bovenlader een praktische keuze. Als je de wasmachine ingebouwd hebt in de keuken, onder het aanrechtblad zal je niet snel voor een bovenlader kiezen.
Als je moeilijk kunt bukken is een bovenlader een betere optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou een voorlader prettiger vinden. Nu gewoon de wasmand op de grond ervoor en alles erin. Straks precies hetzelfde en alles eruit.
Uitzoeken doe ik op een tafel ergens anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn allebei goed..als je weinig ruimte hebt is een bovenlader makkelijker omdat deze ook een stuk smaller zijn,zelf heb ik een bovenlader genomen ..ivm rugklachten dus hoef ik niet zo te bukken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zelf een voorlader makkelijker.
Ik kan spulletjes bovenop de wasmachine zetten, en als ik hem leeg wil halen, zet ik gewoon de wasmand ervoor, deurtje open, even graaien en je gooit het zo in de wasmand.
Bij een bovenlader moet je het echt er uit tillen en in de wasmand leggen.

Zoals anderen al zeiden, het hangt af van de locatie in huis waar de wasmachine zich bevind, en wat je persoonlijk prettiger vind.
Kimath
13 jaar geleden
Bij een bovenlader hangt de trommel aan TWEE ophangpunten. Dit kan eigenlijk niet stuk gaan.

Bij een voorlader hangt de trommel maar aan 1 punt. Denk je eens in dat je dat met twee handen zou moeten vasthouden, hoeveel moeite dat zou kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bovenlader is stabieler, kan dus lichter zijn en toch minder geluid maken. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou kunnen betekenen dat een bovenlader lichter is, wat makkelijker is bij een verhuizing. Hoewel, ze zijn altijd zwaar als ze de trap op moeten...
Beide machines zijn goed en de hebben uiteraard hun eigen voor en nadelen (welke hierboven al genoemd zijn). Ik kies zelf voor een bovenlader met losse centrifuge (zitten dus wel samen in 1 machine, halfautomaat aeg turnamat) omdat de centrifuge dan 2800 toeren kan halen en de was er dus veel droger uitkomt. Een bovenlader heeft een centrifuge die maar tot 1200-1400 toeren kan en een voorlader 1400-1600.
Deze keuze heb ik ook bewust genomen omdat ik geen droger heb en dus mijn was altijd ophang. Het is snel droog. Daar komt bij dat als je deze was wel in een droger zou doen het veel minder stroom kost om hem droog te krijgen.
Maar ja,…je hebt er wel meer werk aan natuurlijk om alles los te centrifugeren.

http://forum.fok.nl/topic/1021550

Een ander nadeel van sommige volautomaten (zowel boven als voorladers) tegenwoordig is dat ze een soort automatisch systeem hebben voor het centrifugeren. Als de was niet goed verdeeld is zal de centrifuge niet aanslaan. Ze schudden de was dan los door een paar slagen heen en weer te draaien en dan weer opnieuw te starten. Na 3 keer echter slaat de machine uit en centrifugeert hij dus niet. Met beddengoed wat vaak niet goed verdeeld kan dit soms dus tot problemen leiden met centrifugeren. Omdat je met een halfautomaat alles zelf verdeeld zal je dat nooit hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houdt, bij het vergelijken van toerentallen wel in het oog, dat de trommel van de centrifuge vaak veel kleiner is dan de trommel van een wasmachine. Daardoor is de draaisnelheid wellicht gelijk bij andere toerentallen!
Onze bovenlader hebben we al 11 jaar.
De vorige ging 15 jaar mee. (AEG Novamat)
De bovenlader van mijn schoonmoeder draait al 30 jaar mee. (Miele)
De trommel is aan 2 kanten gelagerd. Voorlader niet.
Bovenladers heb je in heel smalle uitvoeringen.

Voorlader is praktisch ivm het benutten van de ruimte
omdat er een wasdroger bovenop kan staan.
Er zijn voorladers die geschikt zijn voor inbouw.
Met hoge waterstand is het niet mogelijk om er vlug nog wat was bij te doen.

Mbt comfort is het mogelijk om een was of droogautomaat
op een ,,verhoger,, te zetten die bij de bouwmarkt te koop is.

Kijk voor de aankoop eerst op het energielabel en het
waterverbruik. Wellicht staat het geluidsniveau er bij.
Let op de behuizing (trommel en kuip) kunststof/
rvs, gegalvaniseerd of een combinatie daarvan.
En een zelfreinigende pomp is een pre.

En nu we toch bezig zijn, een condensdroger met de mogelijkheid om de watercassette aan te sluiten op de afvoer is een zeer groot gemak. (informeer daarnaar)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een voorlader kun je eventueel nog een droger eronder of erop zetten en bij een bovenlader ben je die extra ruimte kwijt. ik had in het oude huis de wasmachine en de droger in de badkamer naast elkaar staan en kon daardoor de ruimte goed gebruiken om mijn kids aan en uit te kleden en om de was op te vouwen was wel handig. nu in het nieuwe huis staan ze op elkaar en heb je niet zoveel ruimte nodig. succes met je keuze.