Wasmachine en droger werken niet meer op gebruikelijke stopcontact. Wel op ander stopcontact. Weet iemand hoe dit kan?

Heb de afgelopen 3 jaar een droger en wasmachine via een grondkabel [3 aderig] aangesloten op één groep [16A]. Opeens doet de wasm/droger het niet meer. Als ik de stekker in een ander stopcontact steek [andere groep] doet de wasmachine/droger het wel weer. Daarnaast lukt het wel om een lamp te laten branden die ik in het stopcontact van de wasmachine/droger steek??? De stop/aardlek is niet doorgeslagen. Is dit een bekend verschijnsel? en weet iemand wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoek de kleine regeltjes van uw brandverzekering.
U heeft geluk gehad.

Antwoorden (2)

De gehele bedrading incl. stopcontact "zeer goed controleren" op goede en schone verbindingen. Is mogelijk spraken van verbranding door extreme hitte. Ik ben natuurlijk geen helderziende, maar er kan sprake zijn van een hoge overgangsweerstand, ergens in het circuit tussen zekering en stopcontact, waardoor een lamp van 25 Watt nog licht geeft, maar een combinatie van 3200 Watt of hoger geen krimp meer geeft.
Overigens wel zeer brandgevaarlijk!!! gezien bij een dergelijke belasting met overgangsweerstand zeer veel warmte wordt geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien uw ,,grondkabel,, aan de juiste vereisten voldoet,
is er sprake van vlamboogwerking in de wandcontactdoos
of bij de aansluiting in de meterkast.

(zwarte plekken en beschadigde aansluitpunten)
Voldoet de ,,grondkabel,, niet aan de vereisten, dan kan de smeltplek overal in de kabel zitten.

U kunt het beste een aansluiting realiseren met installatie draad, (blauw, bruin en groen/geel) en deze behuizen in
kabelkokers of elektrapijp.

Ter voorkoming van overbelasting kunt u er een regelaar tussen zetten die zorgt dat er geen 2 apparaten gelijktijdig draaien.
Verwijder de oude kabel en de wandcontactdoos en gooi ze weg.