Hoe werkt een overspanningsbeveiliging?

Er zijn overspanningsbeveiliging-stekkers die je in een stopcontact doet en die vervolgens bescherming bieden aan elektrische apparatuur binnen één en dezelfde stroomgroep. Hoe werken deze?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Je moet dit soort protectors zien als een grote electrische 'spons' die heel snel in staat is om gevaarlijke piekspanningen op het lichtnet, te absorberen en daarna 'gecontroleerd' weer aan de gemeenschappelijk 0 af te geven. De (piek)spanning wordt daarmee geneutraliseerd.

Dit systeem schakelt op zich zelf niets uit, als zich bijvoorbeeld een blikseminslag voordoet.
De werking is subjectief en biedt geen 100% bescherming. Dat wil zeggen dat dit apparaat enkel een relatieve bescherming zal bieden op de stopcontacten die direct na en op de zelfde voedingsdraden zijn aangesloten. Andere stroomkringen elders in de huisinstallatie zijn dan niet beschermd.