Hoe kan het dat je kunt bellen in een volledig afgesloten metalen lift? Deze vormt toch een kooi van Faraday waar em-straling niet doorheen kan?

Een kooi van Faraday is ondoordringbaar voor elektromagnetische straling. Hoe kan de gsm-straling dan kennelijk toch doordringen, terwijl er geen ramen in de lift zitten?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, laat ik net vandaag denken: waarom kan je in een auto bellen, terwijl het een kooi van faraday is?
+1 voor je vraag.

Het beste antwoord

Liftkooien zijn geen perfecte Faraday-kooien, maar ze verzwakken wel het veld van de GSM zenders. De liftschacht en de rest van het gebouw werken ook negatief op de ontvangst daar. In Nederland hebben we vaak een sterk signaal, genoeg om ook in een lift mee te bellen. Maar er zijn ook liften waar het signaal te zwak is.
Hier een artikeltje:
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het artikel. Daarin wordt beweerd dat de dikte van het materiaal (metaal) ook van invloed zou zijn. Ik heb nooit gehoord dat de dikte van het metaal bij een kvf van belang zou zijn. Weet jij dat?
Overigens was de lift waar in laatst in stond toen de vraag bij mij opkwam geheel van metaalkleurig materiaal.

Andere antwoorden (1)

De lift is niet volledig van metaal. Maar zal een metalen frame constructie hebben. Dus de randen zijn van metaal. De vlakken zullen van een andere materiaal zijn.

De frequentiegolven van het GSM signaal zijn zo kort, dat ze wel door die 'gaten' van de vlakken kunnen komen. Dat is ook de reden waarom je wel in de auto kunt bellen, dat gebeurd door de ramen heen.

Als ook de vlakken worden gevuld met kippengaas of metaal, dan worden die 'gaten' nog kleiner en zal het wel een dichtere kooi van faraday worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb deze pagina nog gevonden die mijn verhaal ondersteund...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, die link staat ook al in mijn vraag. De lift waar ik laatst in stond leek geheel uit metaal te bestaan, maar misschien was het verchroomd kunststof. Zou dat wel em-straling doorlaten, denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. Niet eens gezien. Als je kunt bellen, dan moeten er 'gaten' zijn in de lift. Dit kan echt niet anders.