Waarom koelt een koelkast niet na 20 uren dat het stil heeft gestaan?

De koelkast moest eingelijk 1 hele dag stil staan. Maar ik had het echt nodig dus na 20 uren had ik het gewoon in de stroom gedaan. De koelkast koelt niet, niet eens een beetje.

Je kan wel een geluid horen zoals een water dat door de koelkast loopt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom moest de koelkast een hele dag stilstaan?
Wat is er intussen mee gebeurt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb het gekocht, dus was gewoon bezorgd enzo en daarna de 20uren
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo precies komt het niet hoor, als hij niet werkt is er iets anders aan de hand. Heb je de regelaar wel op koud staan? Brand lampje in koelkast.
tinus1969
6 jaar geleden
@G2210, klinkt alsof nieuwe koelkast stuk is, en dat valt onder garantie. Check idd eerst de voordehandliggende dingen; temperatuur instelling etc.
MissBiggie
6 jaar geleden
We zijn nu 10 uur verder. Is de koelkast ondertussen koud geworden? Dat heeft uiteraard even tijd nodig, is niet met een uurtje gedaan

Antwoorden (2)

Zo precies komt het niet hoor, als hij niet werkt is er iets anders aan de hand. Heb je de regelaar wel op koud staan? Brand lampje in koelkast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een koelkast koelt door het laten verdampen van (gecomprimeerde) vloeistof tot gas.
Dat gebeurt in een gesloten systeem.

Tijdens vervoer ligt zo'n koelkast vaak op z'n kant of maakt andere bewegingen. De vloeistof en het gas lopen daarbij vrij door het systeem en komen op de verkeerde plaats in het leidingwerk terecht.

Als je dan de motor (compressor) aan zet, dan kan deze daardoor stuk gaan.

Door de koelkast na vervoer 24 uur rust te geven kan het systeem weer in evenwicht komen en kan de koelkast weer veilig aan worden gezet.

In die 24 uur is een marge opgenomen. Dat jij de koelkast na 20 uur al hebt aangezet zou, praktisch gesproken, geen probleem moeten zijn.

Dat de koelkast niet koelt is dus vreemd !

Kijk eens even naar de draaiknop met de temperatuurinstelling. Staat deze niet te hoog ?
Hoe hoger het cijfer hoe kouder de koelkast zou moeten worden. Bij 0 of 1 staat hij dan dus min of meer uit en bij 5 (of hoger) wordt hij het koudst.

Staat 'ie op z'n koudst en het doet het na een uur of 2 nog steeds niet merkbaar, neem dan contact op met de leverancier.