kan iemand me uitleggen over weerstanden van stroom?

ik heb een vraag,
ik doe elektrotechnieken, en vraag me af als je op iet 230volt zet, en je zet tussen bron en verbruiker een weesrtand van 10 ohm hoeveel volt gaad er dan nog door?
en hoe bereken je dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je zet spanning ( 230 volt ) over 2 punten en niet op twee punten. De basisforumules ken je vast wel. P=UxI U=IxR Als je in de bovenste formule de U opschrijft als IxR (want in de tweede regel zie je dat U hetzelfde is als Ixr) krijg je P=IxRxI, dus P=I^2 x R. Dit verhaaltje was niet helemaal nodig, maar ik kom er op terug. Als U hetzelfde is als IxR, kun je links en rechts delen door R en krijg je U/R=I De U weet je, want die is 230 volt. De R weet je ook, want die is 10 ohm Dus de I kun je nu uitrekenen : 230 / 10 = 23 Ampere. Er loopt dus 23 ampere door jouw schakeling bij 230 volt. Wat je als eerste zult merken, is dat je zekering eruit knalt, want normaal gesproken is een huis 16 ampere afgezekerd. Dan gaan we het invullen in de eerste forumule : P=UxI , dus P=230x23 Dat is dus 5290 Watt. Er is geen enkel weerstandje wat zoveel vermogen kan verwerken. Vandaar dus het eerste deel van mijn verhaaltje. Als je het niet goed zou begrijpen, vraag maar. Succes !

U= IxR mischien wel bekend. De wet van Ohm. Je heb het over volt gaat er door. Je kunt je wel afvragen hoeveel stroom gaat er door. Dan is het antwoord. I=U/R of I=230/10= 23 A ( Ampere) Hint stroom loopt spanning staat. Stroom I in Ampere Spanning U in volt Weerstand R in Ohm. (symbool staat niet in mijn iPhone)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100