Waarom heeft een krachtstroomaansluiting vier polen?

Ik zag bij iemand een elektrisch fornuis met een stekker die ik niet ken. De stekker heeft vier dikke ronde pennen die op de vier hoeken van een denkbeeldig vierkant zitten. In het midden zit één pen die de vorm van een vrij platte rechthoek heeft. De stekker is aangesloten op een bijpassend stopcontact.

Zie onderstaande schets voor een vooraanzicht van deze stekker.

Ik neem aan dat dergelijke stekkers worden gebruikt voor krachtstroom.

Krachtstroom bestaat echter uit drie fasen, geen vier. Waarom heeft deze stekker dan toch vier pennen?

Toegevoegd na 24 minuten:

Ik heb de vier gaten van het bijbehorende stopcontact "doorgemeten" met een spanningszoeker. Resultaat:
--   Spanning op de pennen linksonder en rechtsboven.
--   Geen spanning op de pennen linksboven en rechtsonder.

Is dit een normale situatie? Zo ja, waarom zou je twee nullen willen hebben?

Picture for question
Cryofiel
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Aarde is een van de vier. dus 3 * fase + Aarde
Cryofiel
9 jaar geleden
De middelste (rechthoekige) pen is de aarde. Als ik de stekker openschroef zie ik daar de groen-gele draad aan zitten.
ronron1212
9 jaar geleden
De standaardkleuren van de verschillende draden zijn als volgt: Aarde groen-geel
N(ul) blauw
Fase S zwart (of bruin)
Fase T zwart (of bruin)
Fase R zwart (of bruin)

Het beste antwoord

Deze stekker heeft 5 pennen. De platte pen in het midden heef ook een functie. Deze stekker kan op 2 manieren gebruikt worden of L1-L2-L3-Nul-Aarde of L1-Nul1-L2-Nul2-aarde. Waarbij je in configuratie 1 drie fasen gebruikt, maar je bij configuratie 2 meestal de twee van dezelfde fase gebruikt maar allebei achter 16A afzekerd waardoor je effectief 32A ter beschikking hebt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Die L1-Nul1-L2-Nul2 die je noemt is wat ik heb gemeten (zie de toevoeging onder mijn vraag). Maar die configuratie kan ik nergens vinden. Op Wikipedia zie ik bijvoorbeeld dat de beide nullen altijd naast elkaar zitten, en dus niet diagonaal tegenover elkaar zoals ik heb gemeten en zoals jij beschrijft als L1-Nul1-L2-Nul2. Heb je een bron waar ik die L1-Nul1-L2-Nul2 kan vinden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo, hier word het sumier beschreven:http://forum.shrimprefuge.be/archive/index.php/t-14688.html
Maar googlen op monofasige perilex zal vast nog veel info opleveren omdat die bij veel kookplaten bij mensen uit het 1x40/35/25 tijdperk de praktijk was. Tegenwoordig is 3x25 de standaard waarbij je zo'n kooplaat met 3x16 inprikt.

Andere antwoorden (1)

Dat is een Perilex stekker
Het Perilex-systeem wordt slechts toegepast in kleinere bedrijven (bakkerijen, horeca, et cetera), de gezondheidszorg (ziekenhuizen, laboratoria) en de woningbouw voor het aansluiten van bijvoorbeeld ovens en elektrische kookplaten. De aansluitingen van elektromotoren aan dit systeem is niet raadzaam vanwege de onzekerheid over de draairichting.