Hoe werken kleuren codes?

Je hebt bijvoorbeeld: #FA6015

Hoe zijn zulke codes bedacht, en zou je ze bijvoorbeeld kunnen leren? Dus als ik nu vraag welke kleur die code is dat iemand dan kan zeggen: Dat is oranje want er staat F en A en het zal wel een beetje donker oranje zijn door de 6. Ofzoiets..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Haal eerst het rood, groen en blauw los van elkaar: rood is de FA, groen 60 en blauw 15. Het tweede teken daarvan mag je negeren (is voor heel subtiele kleurverschillen). Nu heb je dus: rood=F, groen=6, blauw=1. De waarden die ze kunnen hebben zijn (van weinig naar veel): 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F. De kleur heeft dus heel veel rood, net onder gemiddeld groen en erg weinig blauw. Als je die drie vervolgens mixt (mixen met licht, niet met verf) krijg je een roodachtige oranje, gok ik zo.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of: Zet in een witte kamer 15 rode lampen aan, 6 groene en 1 blauwe. De muren worden nu oranje.

Toegevoegd na 11 minuten:
Of: zet de dimmer van de rode lamp vol open, die van de groene halverwege en de dimmer van de blauwe lamp maar een heel klein beetje. (Komt meer overeen met wat er echt gebeurd op een beeldscherm.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de uitstekende uileg van rembem:

Wanneer je kleuren met licht maakt, zijn alle kleuren opgebouwd uit de drie basiskleuren Rood, Blauw en Groen. Dit wordt rgb-weergave genoemd. Voor elke kleur zijn er 256 niveaus beschikbaar(van uit: 0 tot maximaal: 255). Om het niveau van elke kleur weer te geven heb je in het getallenstelsel waar wij in het dagelijks leven werken (decimaal: tientallig, 0-9) drie cijfers nodig. Computers werken maar met twee getallen (binair: tweetallig, 0-1). De 'vertaling van decimaal naar binair levert al gauw lange getallen op ( 255 dec. is 11111111 bin.). Wanneer je met het zestientallig stelsel werkt, kom je cijfers tekort. Daarom heeft men daaraan de 'getallen' A-F toegevoegd. Je telt daar dus: 1, 2, 3, ..., 8, 9, A, B, C, D, E, F, 10, 11, enz.

Nu wil het dat binair en hexadecimaal erg mooi op elkaar aansluiten: bin. 11111111 is nl. Precies hex. FF.

Je kunt dus die 256 niveaus in de kleuren met twee cijfers weergeven (van 00-FF). Vandaar dat de kleuren op die manier weergegeven worden. Het #-teken wordt gebruikt om aan te geven dat het om een hexadecimaal getal gaat.