als een led lampje knippert, gebruikt het dan minder stroom?

Mijn vader vroeg dit, en ik vond het een goeie vraag.

We hebben (natuurlijk) van die knipperlichtjes in de kerstboom hangen. Als die lampjes knipperen, gebruiken ze dan minder stroom dan wanneer ze constant aan staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat veel antwoordgevers ledjes met gewone gloeilampjes vergelijken zorgt voor veel verkeerde antwoorden.
Er staat wel een juist antwoord in dat van Klepputh of de percentages precies goed zijn hangt af van op welke manier de ledjes bestuurd worden.

Het beste antwoord

Ledjes die knipperen zoals bij fietsverlichting gebruiken ergens tussen een derde en een kwart minder energie.
Het circuitje dat het knipperen regelt verbruikt ook stroom maar minder dan brandende ledjes.
Het is niet zo dat er energie verloren gaat door het opstarten van de ledjes (ledjes zijn geen gloeilampen of gasontladingsbuizen, zoals b.v. TL).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Stel je het volgende voor. Een tiental lampjes staat 10 seconden lang aan, en knippert niet. Een tiental andere lampjes staat 10 seconden aan, en knippert wel. De knippering is 1 sec aan en 1 sec uit. Dit betekent dat het eigenlijk in 10 sec maar 5 sec is aangeweest.

Dus ja, knipperende lichtjes gebruiken minder stroom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt! Als het lichtje uit is gebruikt het geen stroom. Je bespaart dus de helft aan stroom als het even lang uit is als aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe wordt er minder stroom gebruikt, maar de knippermodule gebruikt ook stroom. de stroom die normaal door het ledje gaat word dan omgeleid, anders dan bij gewone gloeilampen Het zal dus weinig uit maken. Omdat een gewoon ledje 0,6 watt is, is het stroom gebruik sowieso erg laag.

als je uitgebreider antwoord wil, moet je dat even aan geven.

je kan het ook altijd zelf uit proberen met 2 achterlampjes van je fiets, wel is het van belang dat je de zelfde kleur gebruikt.

groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontsteken van een uitstaand lampje kost extra stroom. Knipperen kost per saldo veel meer stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat ook zo bij LED? Was dat niet vooral het verhaal bij tl-buizen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een led kent geen opstart pieken, dis is alleen bij tl e.d. en gloeilampen zo omdat die warm moeten worden.
Knipperen kost meer stroom, omdat als het lampje uit gaat en opnieuw aan, moet er weer stroom doorheen lopen van begin tot eind, en dat de hele tijd omdat de lampjes in knipperfunctie staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet er een verbruiksmeter tussen en je weet het onmiddellijk . Volgens mij verbruikt de besturing om te kunnen knipperen meer stroom dan 1 led maar minder dan alle leds samen.