Een film die op een BlueRay-disk staat, is scherper en dus mooier kijken. Maar er is weleens getest dat je pas ziet dat een BlueRay-film scherper is als je erg veel inzoomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beeld en geluid kwaliteit van een blueray is veel hoger. Om de optimale beeld van een blueray te garanderen word ook een full hd of hd ready tv geadviseerd.

Verder kan je een dvd wel afspelen in een blueray maar andersom niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het fundamentele verschil is de kleur licht waarmee ze gelezen worden. 650nm 'rode' laser voor DVD. 405nm 'blauwe' laser voor de blue ray. Hierdoor kan veel meer informatie op de disk weg geschreven worden EN kan er in 2 lagen geschreven worden, waardoor een blue ray wel 50Gb kan bevatten, tegen de 4,7 gebruikelijk voor DVD

Toegevoegd na 1 minuut:
Het resultaat is natuyurlijk dat als je slechts een film op de blue ray wilt zetten, je 20 keer zoveel informatie voor de film kan wegschrijven, wat meestal in hogere beeldkwaliteit zal worden gezet, maar ook in meer extra materiaal, en voorfilms voor andere films.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blue-ray disc is één van de twee nieuwe media die hun intrede gedaan hebben sinds de komst van de dvd. De ander is HD-DVD. De naam blue-ray (blauwe straal) geeft al aan dat deze schijf niet gelezen en geschreven wordt door de gebruikelijke rode laser, maar een blauwe. De disc's hebben het standaard cd/dvd formaat.

De blu(e)-Ray Disc
In 1995 ontwierpen Sony en Philips de vervanger voor de DV-Camcorder. Als uitgangspunt namen ze dat de gebruiker zelf de schijfjes kon beschrijven. Het was niet de bedoeling dat deze blu-ray gebruikt zal gaan worden voor de massa distributie van films. Na een aantal jaren werd echter duidelijk dat camera's voor het merendeel met solid-state (sd kaarten e.d.) worden uitgerust en dat dit doel niet geschikt zou zijn voor de 'blu-ray disc'. De ontwikkelaars hebben toen de koers toch aan moeten passen naar de film industrie.

Er was maar weinig interesse vanuit de industrie. Dvd functioneert nog prima toch? Ook heeft één Japanse fabrikant Nichia het basisoctrooi op de blauwe laser. De productie van een blauwe laser is in die tijd bijzonder duur. Mede hierdoor heeft de ontwikkeling van blue-ray bijna 10 jaar geduurd.

De schijfjes (media)
Een schijf heeft de capaciteit van ongeveer 25 GB of twee uren van HDTV-audio + -video tussen 36 en 72 Mbps. Het is tevens mogelijk om meerdere lagen boven op elkaar te zetten welke elk 25 GB hebben, hierdoor is het mogelijk om meer dan 50 GB op één schijf op te slaan, dus een kleine 7x meer dan op een DVD kan. Bovenop de coating van de Blu-ray Disc zit een harde, krasvaste beschermlaag van enkele micrometers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt het woord, ten onrechte, met een hoofdletter of als 'blue-ray' geschreven, maar het is dus bluray.
Kort gezegd zoal hierboven is de kwaliteit van het beeld en geluid op een bluray vele malen hoger en dus in HD kwaliteit, dus een film op bluray ziet er veel beter uit dan op een DVD.