Kan mijn wasmachine nog gerepareerd worden?

Ik heb een AEG OKO Lavamat van 1991, die sinds kort hapert tijdens het wasprogramma. Niet altijd maar wel steeds vaker. Wat kan dat zijn? Loon het zich nog om er een reparateur bij te laten komen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb me tien jaar vergist, hij is niet van 1991 maar van 2001, dus negen jaar oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je toevoeging; Ik zou het dan zeker een kans geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het probleem precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wasprogramma blijft soms halverwege steken. Hij geeft het aantal minuten aan dat het nog duurt. Dan blijft hij bijv. bij 48 minuten steken en gebeurt er niets meer. Als je dan opnieuw op start drukt gaan er een aantal minuten af, maar hij gaat niet verder draaien. Je moet dan opnieuw beginnen met wassen of het programma afbreken en dan maar gaan spoelen en centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw machine zit een zgn stuurprint,daar kan een kleine breuk inzitten,of een los contact dus iets ingebrand.
Zo,n nieuwe print is hartstikke duur.
Wat ik ooit wel eens meegemaakt heb bij deze machine,is dat er veel resten van oud wasmiddel in de afvoer zat.
Daardoor raakte de machine ook van slag,en stopte halverwege.
Als je dat vermoed,omdat je altijd op lage temperaturen wast,draai dan eens een kookwas met een flinke hoeveelheid azijn,dit lost het vuil op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het advies opgevolgd en dit programma met een lege trommel en een half liter schoonmaakazijn heeft hij in elk geval helemaal zonder haperen doorlopen. Ik was inderdaad meestal op 40 graden en af en toe op 50. Dus nu maar weer was opsparen en volgend weekend weer proberen. Jammer dat je antwoord bij de reacties staat, nu kan ik je geen "beste antwoord" geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niet uit,als je er maar mee geholpen bent.

Het beste antwoord

Als de wasmachine negen jaar oud is dan zijn er nog onderdelen.
Maar de vraag is ,wat hapert eraan.
En als je geen handig iemand bij de hand hebt,of een goeie beunhaas,dan wordt het een dure zaak.
De voorrij kosten alleen al,zijn erg hoog en de nieuwe onderdelen daar rekenen ze ook een goeie prijs voor.
En dan nog werkloon erbij.
Dan zou je moeten overwegen om een andere te kopen.
Maar ik ken mensen die hebben aeg,s van nog oudere leeftijd,en die lopen nog steeds.
Want jouw wasmachine,hoeft niet per se naar de sloop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee,niet alles heeft t eeuwige leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had eerst een -1 gegeven, maar aangezien ik mij tien jaar heb vergist, was het toch een goed antwoord. Dus daarom nu een +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas lukt dit niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en bedankt.na 10 jaar is tegenwoordig t witgoed zo goed als afgeschreven.alles wat daar overheen komt is meegenomen.het is niet meer zo`n degelijk spul als vroeger.toen ging n wasmachine tenminste 20 jaar mee.(mijn eerste tenminste wel)en die werd regelmatig gebruikt.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik doe die plus wel even josegp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je:)
Ik denk dat dit zeker de moeite loont, je kunt namelijk ook eerst advies vragen en een offerte wat een eventuele reparatie zal gaan kosten.
Wel is het natuurlijk zo dat bij een wasmachine uit 1991 dit wel eens het begin van het einde zou kunnen zijn, misschien gaat hij na reparatie nog 5 jaar mee, misschien is hij na 5 maanden weer stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kan de 'wasmachinoloog' best even langs te laten komen. Hij kan je dan best adviseren. Het kan een klein technisch mankement zijn, en bespaar je de kosten van een nieuwe.

Uiteraard, als de machine sowieso niet meer goed wast of er nog andere zaken aan zijn, kan je best een nieuwe overwegen. Deze zal ongetwijfeld dan weer minder verbruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkste is de AEG reparatiedienst er naar te laten kijken. Als men de machine niet meer kan repareren en je koopt hierna weer een AEG, worden de voorrijkosten van de monteur in mindering gebracht op het aankoopbedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij kan wel gerepareerd worden, maar hij is 19 jaar oud ..
De meeste wasmachines staan na gemiddeld 12 jaar op de schroot.

Een reparatie plus voorrijkosten kost zomaar 150 euro, en stel dat hij na een paar weken weer andere kuren gaat tonen .

Mijn advies is om naar een nieuwe uit te kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh sorry, hij is nog maar 9 jaar. (van 2001). Kijk tegenwoordig niet meer op een jaartje of tien (-:
Of een wasmachine 19 jaar of 9 jaar oud is maakt niet
zoveel uit.
Waar het om gaat is het gebruik , 1 keer per 2 weken,
1 keer per week, elke dag een keer, of elke dag meedere
keren.
Je zal begrijpen hoemeer gebruik, hoe sneller versleten.
Met 9 jaar oud, en elke week 1 keer gebruikt, zou ik toch
uitkijken naar een nieuwe.
Reparaties zijn erg duur, en als die dan weer ergens anders stuk gaat, is het jammer van al dat geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zeg ik.niet alles heeft t eeuwige leven
Gezien de voorrijkosten, en het feit dat een nieuw apparaat minder enrgie gebruikt, plus dat een nieuwe niet zo duur is, zou ik het zo laten, en wachten op een goede aanbieding voor een nieuwe. Haast heb je niet als hij nog wel wast. Zie de link, daar worden vragen en antwoorden gegeven over stoppende wasmachines. Wellicht heb je daar ook wat aan....