Hoe wek je genoeg energie op met fietsen om een elektromotor aan te drijven?

Het concept is simpel. in plaats van een ketting heb je nu stroomkabels naar achteren lopen. Ik ben bezig om een "kuip"-fiets om te bouwen naar een elektro-fiets. Maar ik weet dus niet of het überhaupt mogelijk is. en beside hoe krijg ik genoeg energie naar de achterste motor mbv de dynamo die verbonden is met de trappers, eventueel met een riemaandrijving. (zonder dat dit veel te zwaar wordt)

En zou de elektro motor wel hard/krachtig genoeg draaien om een dergelijke fiets met een inzittende voort te bewegen?

Is het misschien dan mogelijk om er een soort van een transmissie/automaat ertussen bouwen? Ik zat zelf te denken aan een "Cone-aandrijving".

ik hoop dat ik hier een serieus antwoord op kan krijgen.

BVD
Peter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp, wil je via je trappers een dynamo laten draaien, die dan stroom opwekt, waarop je een elektromotor wilt laten draaien die de fiets aandrijft.

Dat kan - maar het is hopeloos omslachtig, het is erg storingsgevoelig, en bovenal: het is veel minder efficiënt dan direct je fiets aan te drijven via je trappers.

Bij elke omzetting gaat energie verloren. Jij hebt omzettingen van je bewegingsenergie naar elektrische energie, en dan van elektrische energie naar bewegingsenergie. Beide verliesbronnen kun je wegwerken door gewoon direkt je trappers via wat tandwielen en een ketting met je achterwiel te verbinden.

Als het je doel is om alleen maar een *hulp*motor te hebben, voor stukken met tegenwind bijvoorbeeld, dan kun je beter afkijken hoe ze dat hebben opgelost bij bijvoorbeeld de Spartamet, of bij andere vergelijkbare trapfietsen met hulpmotor.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (2)

Je wilt een electromotor maken die energie krijgt uit de voortbeweging van de fiets en daarmee de fiets zelf voortbeweegt? Dit kan niet.

Wijving ed zijn altijd dusdanig noog dat je meteen weer stil staat, binnen enkele tientallen meters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een fiets best kunnen laten voortbewegen op die manier. Het probleem is alleen, dat er zoveel energie verloren gaat bij het opwekken van de energie en vervolgens weer het omzetten van die energie in beweging, dat je daar vreselijk moe van wordt, terwijl je nauwelijks vooruit gaat. Om nog maar niet te spreken over het gewicht van de onderdelen.
escape