Is de straling van een magnetron gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Voor jou? of als je voedsel eet bereid in de magnetron?
Die dingen zijn goed beveiligd hoor, kan niets vervelends veroorzaken.

Antwoorden (5)

Ja, maar dan alleen voor de gerechten die zich daar in bevinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook voor katten die zich erin bevinden ;-)
Het is vooral schadelijk voor ons mensen, vandaar dat er zoveel bescherming en beveiliging is.
Voor het voedsel kan het geen kwaad omdat het gecontroleerd opgewarmd wordt, 1 naar vermogen, 2 naar tijdsduur.

Toegevoegd na 5 dagen:
Er zijn hier nogal wat vragen gerezen, maar ook misverstanden, daarom een beetje meer duidelijkheid.

Hoe werkt een magnetron

Een magnetron oven gebruikt een component dat een magnetronbuis wordt genoemd, die ervoor zorgt dat een elektronenbundel gaat oscilleren op een hele hoge frequentie, hierbij wordt microgolf straling geproduceerd. Huishoudelijke en commerciële apparaten gebruiken een frequentie van 2,45 GHz bij een vermogen van 90-1000 watt voor een huishoudelijke magnetron, waarvan de voeding ontworpen is om 4000 volt pulsen te geven aan de magnetronbuis. De 2,45 GHz frequentie wordt gebruikt omdat water de elektromagnetische energie het snelst en maximaal absorbeert, waarmee voedsel dat water bevat snel kan worden opgewarmd. De moleculen binnen het voedsel worden gedwongen om zichzelf te richten naar het heel snel veranderende veld en te oscilleren rond hun as. Warmte wordt geproduceerd door de aanmerkelijke hoeveelheid intermoleculaire wrijving.

Microgolven worden vanuit de magnetron-buis gestraald naar het ovengedeelte, waar ze het voedsel opwarmen van binnenuit, terwijl gewone ovens dat andersom doen. Opwarmen van binnenuit kan een aantal koude plekken geven, waardoor het bord constant moet draaien. Het maximum lek-niveau wat is toegestaan onder de huidige standaarden is een vermogensdichtheid van 5 mWatt per vierkante centimeter op een afstand van 5 centimeter vanaf de ovendeur. Deze limiet is gebaseerd op standaarden voor microgolf straling die worden aangevochten door hen die aangeven dat met niet-thermische effecten van microgolf straling en de overeenkomende stralingsniveaus (zoals, bijvoorbeeld, met mobiele telefoons.) rekening moet worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dit antwoord niet.
Wat is er gevaarlijk? Waarom?
Ja zeker, eerst krijg je het heel warm en daarna zal ik het maar niet meer omschrijven.
Gelukkig blijft de meeste straling binnen de kooi van Faraday van de magnetron. En als je niet met je neus op het glas gaat zitten, dan is het niet gevaarlijk meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de straling van een magnetron is wel uiterst gevaarlijk, het is best als je niet de kennis hebt uw magnetron nooit e openen , behalve het deurtje voor het voedsel te plaatsen , overbrug zeker nooit de deurcontacten , dat is gewoon dodelijk en wel zeer snel , De microgolven in de magnetron zijn geen gewone warmte stralen , het zijn trouwens geen warmte stralen.De microgolven brengen moleculen in beweging waardoor er warmte ontstaat , als je de microgolven stopt dan blijven de warmetmoleculen nog een tijd bewegen waardoor ook de warmte nog blijft stijgen , kun je u vorstellen wat het bloed in uw bloedvaten zal doen en trouwens gans uw lichaam kan uitelkaar spatten , leg maar eens een eitje in uw magnetron dan zei je zeer snel het resultaat .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet als je er je eten mee kookt maar je moet er niet je hand in steken