Als elektriciteit zo ongeveer met de lichtsnelheid gaat, hoe kan het dan dat het uren, soms een dag duurt, om een batterij op te laden ?

Geen verdere uitleg nodig lijkt me.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het opladen van accu's (wat oplaadbare batterijen feitelijk zijn) gebeurd via een chemisch proces dat zijn tijd nodig heeft. Hoe lang dit is hangt sterk af van de chemie in de accu, of in andere woorden: welk type accu het is. NimH, NiCD, LiPo, Li, of lood. Deze metalen waaruit het werkende gedeelte van de accu is opgebouwd hebben verschillende natuurkundige eigenschappen waar bij het laden, maar ook het gebruik, rekening mee moet worden gehouden.

Zo staan bijvoorbeeld LiPo accu's bekend om hun snelle opladen en het zeer snel kunnen leegtrekken van de accu onder hoge belasting met grote stroomafname. Vandaar dat je deze veel in de modelbouw ziet. Het nadeel is dat ze gemiddeld 150 tot 200 laadcycli meegaan en dan zijn ze versleten. Een NiMH daartegen kan dit niet, maar zal door zijn chemische eigenschappen dan weer zo'n 1000 laadcycli meegaan.

De chemische reactie genereert warmte die moet worden afgevoerd. Hoe meer laadstroom je er doorheen jaagt hoe heftiger de chemische reactie, hoe heter hij wordt. Kom je boven de fabrikant opgegeven waarde uit, welke weer afhankelijk is van het soort accu dat je laad, dan kan de accu in brand vliegen of exploderen. Sneller laden doet hij er niet van.

Wat ook bepalend is voor de laadtijd, is het vermogen van de accu. Een accu van 750 Mah (Milli Ampere per Uur) zal veer eerder opgeladen zijn dan een accu van 2,4 ampere, of 2400 milliampere of zoals het op de accu staat: 2400 Mah. Hierbij moet je wel uitgaan van dezelfde laadstroom.

Het heeft dus te maken met de chemische reactie die niet met de lichtsnelheid plaatsvind.

NiMH: Nickel-Metal Hybride
NiCD: Nickel-Cadnium
LiPo : Lithium-Polymer
Li : Lithium

Vuistregel voor het laden van accu's:

Capaciteit van de accu : laadstroom x 1,5 = laadtijd

Voorbeeld:

1000 Mah : 50 Ma x 1,5 = 30 uur

Is de laadstroom 150 Ma (milli ampere) dan wordt het als volgt:

1000 Mah : 150 Ma x 1,5 = 10 uur

Opmerking: capaciteit en laadstroom uitdrukken in dezelfde eenheid, of milli amperes, of amperes.

1 A : 0,15 A x 1,5 = 10 uur (A = Ampere)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima uitgebreid en helder uiteengezet antwoord. Hartelijk dank.

Andere antwoorden (4)

om dat een batterij zich niet zo snel als het licht laat opladen.Was dat wel het geval dan was ie ook binnen no time vol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de juiste lader hebt is een batterij in een uurtje geladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft niets met de snelheid van elektriciteit te maken.
De energie moet opgeslagen worden d.m.v. een chemisch proces in de batterij. Als je dat sneller zou doen, dan... dan.... BOEM!
escape
13 jaar geleden
Snelheid van een lading is iets heel anders dan de massa (oftewel de hoeveelheid en de druk erachter) ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er wat meer diepgang in de antwoorden mogelijk ?