deze stekkers passen niet, kan ik het ijzertje uit de stekker halen zodat het wel past?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet in de bovenste foto het rechter witte palletje met een rondje geheel weghalen. De steker is geaard de contrasteker is voor niet geaarde stekers. http://nl.tinypic.com/r/2j5coed/8

Antwoorden (3)

Dat kun je doen - maar dan maak je een aansluiting waarvan de ontwerpers hebben geprobeerd te zorgen dat je die juist *niet* kunt maken. Je doet dus expres iets wat de ontwerper graag wilde vermijden.

Wat je voor elkaar krijgt door deze aansluiting toch te maken is dat je een apparaat dat geaard zou moeten worden, ongeaard aansluit. Dat kan - maar het is minder veilig.

Dat is dus meteen het antwoord op je vraag: ja, het kan, maar je helpt een stukje ingebouwde veiligheid om zeep.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nieuwe contrastekker is ook niet OK. Het snoer is geen geaard snoer, de (belangrijke !) functie van de aardaansluiting verdwijnt alsnog.
Het is handiger om het plastiek uit de contrastekker te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NEE. Het apparaat dat je wilt aansluiten heeft een geaarde stekker en als alles netjes is aangesloten heeft het dus kennelijk een aardaansluiting nodig om veilig te werken. Het verlengstopcontact heeft geen aardaansluiting en voorkomt, m.b.v. met dat witte blokkeerdingetje, dat je er toch een geaarde stekker in steekt.
Het metalen dingetje verwijderen is een slecht idee, het witte blokje verwijderen idem dito. Je hebt een geaard snoer nodig.
Als je toch gaan breken o.i.d. dan loop je het risico dat als je hier bijv. een wasmachine mee aansluit en er gaat daarmee iets mis jij of iemand anders onder stroom komt te staan. Sluit je zo'n ding aan mét een geaard snoer, dan springt de stop of de aardlekschakelaar vóórdat er trammelant kan ontstaan.