Ik heb in de gang 2 gloeilampen

1 van 40 watt en van 60 watt.
nu vraag ik me af als dat goed is omdat als ik dat licht aan doe ik merk dat 1 helderder is de ander wat minder
horen beide van de zelfde wattage te zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen technische reden dat lampen gelijk horen te zijn. Of het mooi is is smaak en dat is persoonlijk. Ik denk dat je in de gang niet zo veel wattage nodig hebt, dus 2 gelijke van 40 zou ik mooier vinden staan en je bespaart nog wat op stroom ook. Trouwens, oude bolletjes en nieuwe bolletjes van hetzelfde wattage zullen ook iets verschillend zijn in schijnsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lampen hoeven niet van het zelfde wattage te zijn. Wel ziet het er mooier uit, want hoe meer watt, hoe meer licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een gang zou ik nooit spaarlampen plaatsen zoals in een reactie wordt aangegeven. De levensduur van die lampen en daarmee samenhangende besparing incasseer je pas als ze lang en veel branden. In een gang is (normaal) het licht slechts korte tijd aan en heb je dus veel opstarts van de lamp tov branduren. En starten van spaarlampen (gaat ongeveer als met TL buizen) is levensduur bekortend.
Wel kun je 5 of 6 watt led lampen erin draaien...verbruik is ca 10 watt als je de doosjes goed leest en de gegevens narekent. Deze leds geven vergelijkbare hoeveelheid licht en de beperkte (3 kleuren) uitstraling waarmee wit licht gesimuleerd wordt is in een gang meestal geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dat mooi vindt.
Dus als jij het mooi vindt dat ze niet gelijke helderheid hebben. Anders zal je gelijke wattages moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal me maar niet stuk bijten in het wel en wee van een gloeilamp, om de zelfde reden dat we ook niet het wel en wee van een stoom machine te hoeven achterhalen.k dacht zo dat led lampen op doorbreken staan.