ik ben van plan een gaming pc te bouwen, wat voor moederbord kan ik kopen voor 100 euro?

ik ben van plan een pc te bouwen het enige onderdeel die ik nog nodig heb is het moederbord ik ga de pc gebruiken voor gaming mijn budget is 100 euro heeft iemand een voorstel

een jaar geleden
1.2K
gvrox
een jaar geleden
Apart, het moederbord als laatste keuze. Je hebt al een CPU (en geheugen??) gekozen, zo ja, welke ? Je moet natuurlijk wel een moederbord nemen waar je CPU op past.
TurfGraver
een jaar geleden
Verstandiger is het om te beginnen met het MOEDERbord.
LeonardN
een jaar geleden
Ik kies mijn moederbord ook altijd als een van de laatste dingen.
Ik zie het probleem niet.
Het is gekker dat de vrager ons niet vertelt welke CPU deze heeft gekozen.
Het is veel normaler te weten welke CPU je wil, dan welk moederbord je wil. Enige is dat DDR5 net uit is, dus je moet wel bewust zijn dat je het makkelijkst DDR4 kiest.
Of weet welke CPU's je met DDR5 kan combineren in een bord als je daar voor gaat. Ik zou het juist apart vinden als iemand eerst zijn moederbord kiest, en dan daarop zou baseren wat zijn CPU nog kan worden.
TurfGraver
een jaar geleden
Eens LeonardN, CPU en dan moederbord.

Antwoorden (1)

Wat je kan kopen staat o.a. hier

https://tweakers.net/moederborden/vergelijken/#filter:q1bKzCtLLSoJzsgvCE7NSU0uyczPU7JKS8wpTtVRKkhMTw3OrEpVsjI0MAByizKTU30TK4BcQyM9U5hAJlCDmUEtAA

Maar als je al een CPU en RAM hebt gekocht moet je goed kiezen welk mobo je neemt.
De CPU heeft een bepaalde "socket", die moet hetzelfde zijn op je moederbord.
Als je DDR4 RAM hebt zal je dat ook voor je moederbord moeten kiezen. Daarnaast als je een kit van 4 reepjes hebt gekocht zal je dus ook een mobo met 4 slots moeten kiezen.
De formfactor is ook nog een ding. Als je een Micro-ATX (µATX) kast hebt gekocht, kan je er geen ATX-bord in doen.

En dan zit je nog met aansluitingen en wensen. Hoeveel interne HDD's wil je aansluiten? Kijk naar aantal SATA-aansluitingen.

Met een site als Tweakers-pricewatch kan je precies op dat soort dingen uitsorteren en kom je vanzelf op een short-list waaruit je dan zelf de laatste keuze wel kan maken.
Geef even je onderdelenlijst door, zeker voor je een mobo koopt, kunnen we hier even checken of het wel klopt.
===
Ik heb even de meest waarschijnlijke keuzes/opties aangevinkt. Waarbij DDR5 eigenlijk nog zo nieuw en duur is, en nog op zo weinig mobo's past, de hoop is dat je het NIET gekozen hebt.
Toegevoegd op 22 mei 2022 09:43: bron, tekst
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden