Kan ik 4:3 beeldvullend weergeven op een 16:9 beamer?

Als ik een Full HD beamer koop met een beeldverhouding van 16:9, kan ik dan ook een beeldvullend beeld weergeven op een 4:3 scherm?

Toegevoegd na 48 minuten:
Waarom ik dit vraag is omdat veel mensen een Powerpoint presentatie nog in de 4:3 verhouding maken. Als ik dit dan op een 16:9 scherm weergeef wordt de presentatie waarschijnlijk wat klein.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het kan, maar dat wil je niet. Of je krijgt gestretched beeld (hoge gezichten) of je moet naast het scherm uitzenden en dan snij je dus beeld af, of in het geval van een beamer, het valt naast het scherm.

Beide is geen gezicht.

16:9 beamer met 16:9 materiaal= 16:9 scherm.

Toegevoegd na 51 minuten:
Waarom ik dit vraag is omdat veel mensen een Powerpoint presentatie nog in de 4:3 verhouding maken. Als ik dit dan op een 16:9 scherm weergeef wordt de presentatie waarschijnlijk wat klein.

Gewoon een 16:9 scherm kopen met dezelfde hoogte als het 4:3 scherm nu is. 4:3 blijft dan even groot en 16:9 materiaal is dan nog breder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus, maar afhankelijk van hoe je de vraag leest zijn het "hoge gezichten" of "brede gezichten en lijven en dijen".
In elk geval geen "gezicht".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het kijken naar oude films en series, merk ik vaak pas na een paar minuten dat de personen wat...obees overkomen. En dan kom je er pas achter dat je 4:3 in breedbeeld zit te kijken....zwart balkje links en rechts en alles klopt weer. Het tegenovergestelde dus van wat ik hier zie; 16:9 gepropt in een 4:3-scherm. Afsnijden - zoals ze vroeger met bioscoopfilms op teevee deden en wat me nooit 1 seconde gestoord heeft - is mooier. Maar voor een presentatie met tekst vermoedelijk ongeschikt.... een stukje achtergrond laat je makkelijker wegvallen dan een stuk tekst. Dus inderdaad, het antwoord is eigenlijk gewoon NEE. Niet beeldvullend.
Maar ' kleiner' is niet echt een bezwaar; de hoogte blijft gelijk, het wordt alleen wat smaller. Maar daardoor soms ook overzichtelijker.
.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Gewoon een 16:9 scherm kopen met dezelfde hoogte als het 4:3 scherm nu is. 4:3 blijft dan even groot en 16:9 materiaal is dan nog breder." Ook als het scherm 150 inch (381cm) is momenteel...?
Thecis
9 jaar geleden
verhouding is onafhankelijk van formaat...
Daarmee bedoel ik dat als je huidige scherm 150 inch is (wel wat groot trouwens, maar swah) dat je dan nog steeds een 22 inch monitor kan hebben. Ikzelf werk met 22 inch schermen voor het maken van presentaties (sowieso ook voor mijn andere werkzaamheden) en als ik presenteer wordt het op een groot scherm / beamer weergegeven. Het beeld wordt alleen groter, maar de verhouding niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat snap ik. Ik heb dus de volgende mogelijkheden:
1. Een nieuwe beamer kopen in het huidige 4:3 formaat
2. Een 16:9 beamer kopen en het scherm even breed houden als het origineel. De presentaties op 4:3 worden hierdoor kleiner.
3.Een heeel groot 16:9 scherm kopen zodat 4:3 presentaties op hetzelfde formaat kunnen worden weergegeven. Met een 16:9 beamer natuurlijk. Ik denk dat het optie 2 wordt. Wat vinden jullie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Optie 2 slaat nergens op. Je koopt dan geen breedbeeld in, je koopt dan laagbeeld. + 4:3 wordt kleiner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan je beter je 4:3 scherm houden en 4:3 materiaal gedeeltelijk naast het scherm uitzenden (dat zijn toch de zwarte balken). en 16:9 niet beeldvullend, maar dat maakt niet uit want dat wordt dan net zo groot als wel beeldvullend op een 16:9 doek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je krijgt wel een hogere resolutie en dus beter beeld? Naar 16:9 op een scherm van 150 inch is nog steeds wel groot? Filmpje weergeven is dan wel mooier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je krijgt wel een hogere resolutie en dus beter beeld? Huh nee. van een ander scherm verandert je resolutie niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij jouw optie is het alleen lelijk dat je dan op 4:3 helemaal rondom zwarte randen hebt waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh je hebt het over de beamer. Ik heb het over het scherm. Je moet dan de 16:9 HD beamer kopen en je oude 4:3 scherm behouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je moet dan gewoon het beeld zo instellen dat de zwarte randen van het scherm af vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu een 4:3 beamer. Als ik naar een HD 16:9 beamer ga krijg ik toch beter beeld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat weerspreek ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je gaan snijden inderdaad en dat is bij een Powerpoint niet ideaal i.v.m. tekst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Optie 2 is gewoon raar. Je koopt dan een vervangend scherm wat kleiner is. Dan kan je dus nooit meer groter beeld krijgen. Groter en scherper moet je niet verwarren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je snapt het niet. Als je een 4:3 signaal over een 16:9 beamer op een 4:3 scherm uitzendt. Moet je gewoon net zo lang het beeld groter maken/de beamer dichterbij zetten totdat de zwarte randen (waar dus geen informatie inzit) buiten beeld vallen. Je hebt dan volledig groot beeld bij 4:3. Met wat uitgezonden zwart/grijs naast het scherm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je koopt een kleiner scherm maar door een betere beamer krijg je beter beeld. Je neemt het kleinere beeld op 4:3 voor lief. Ik vindt het scherm te groot worden als ik de huidige hoogte op 16:9 houd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en als je dan 16:9 materiaal op je 16:9 beamer uitzendt op je 4:3 scherm. Dan heb je net zo groot beeld als dat je zou hebben op 16:9 scherm met dezelfde breedte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen bij jouw optie valt een deel dus altijd buiten beeld tenzij je de beamer verplaatst? Je kan dan niet op HD formaat een filmpje afspelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik snap je punt, je kan ook 16:9 projecteren op een 4:3 scherm. Ik snap alleen nog niet dan hoe je dan zonder de beamer te verplaatsen zorgt dat je niet helemaal rondom een zwarte rand hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okee. Dan hebben we een ander idee erover. Ik zou nooit terug gaan in grootte, maar dat is een persoonlijke kwestie. De switch voor jou van 4:3 > 16:9 is dus laagbeeld+kleinbeeld geworden en geen breedbeeld, dat moet je je alleen goed beseffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn idee is dus de beamer te verplaatsen of het scherm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reacties ga nu niet meer helemaal synchroon. :D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha inderdaad het is geen live chat :P Bedankt voor je advies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De beamer en het scherm zitten hoog vast aan het plafond dus dat is niet zo makkelijk helaas. Het moet in een keer goed zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat wordt eigenlijk het gebruik van die beamer? Bij films kan ik 16:9 wel begrijpen, bij voornamelijk pp presentatie is de upgrade overbodig lijkt me?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je wel een goed punt. Alleen breedbeeld komt toch wat 'moderner' over tegenwoordig. Zolang de mogelijkheid er niet is gaat ook niemand zich er op aanpassen. Ik twijfel nog wel behoorlijk.