Hoe verander ik mijn dpi?

Onlangs heb ik een nieuwe scanner aangeschaft, speciaal om oude familiefoto's duidelijk te kunnen scannen. Het is een Canon LiDE 400, en er wordt mee geadverteerd dat deze scanner met 4800x4800 dpi kan scannen. Als ik kijk naar de instellingen in Scanutility in de stuurprogramma's, zie ik 600dpi staan. In ScanGear kan ik tot 1200 dpi gaan maar dat is niet beter dan de ingebouwde scanner van mijn printer, en ik had juist deze scanner aangeschaft om in hogere resolutie te scannen. Kan iemand mij vertellen waar ik de juiste dpi in kan stellen? Het lijkt me sterk dat het helemaal niet kan, omdat Canon normaliter niet aan oplichterij doet. Dank!

3 jaar geleden
1.5K
Amadea
3 jaar geleden
Lukt het hiermee?: https://ij.manual.canon/ij/webmanual/ScanUtility/W/LiDE%20400/1.1/NL/SU/su-308.html
Lukie02
3 jaar geleden
Dag Amadea, bedankt voor het versturen van de link. Het wordt erg duidelijk uitgelegd, alleen staat er nergens hoe en waar (en of het uberhaupt wel kan) je de dpi kan instellen boven de 600. Hoewel het wel de handleiding is voor het model dat ik heb, kan ik nergens 4800 dpi vinden..
Amadea
3 jaar geleden
Het moet te vinden zijn bij in Instellingen, onder het tabblad Geavanceerde modus. Daar kun je de uitvoerresolutie wijzigen en opslaan zodat deze de volgende keer ook weer gebruikt wordt.
BarendV
3 jaar geleden
4800dpi is bedoeld voor het scannen van kleine objecten zoals dia's en negatieven. Dus objecten die later bij uitvergroting en verhouding meer dan bruikbaar zijn voor print en weergave op beeldscherm. Normale foto's inscannen met deze resolutie is overkill en zal je engelengeduld en veel schijfruimte moeten hebben, laat staan of je pc het wel aankan. Voor normale foto's van bijvoorbeeld 15x10cm zou ik als professional kiezen voor maximaal 300dpi. Je scant snel en het uiteindelijke (redelijk kleine) bestand is geschikt voor alle toepassingen die je als consument kunt bedenken (geprint fotoalbum, canvas doek. Je kunt met deze resolutie en verhoudingen zelfs gehele winkel- of kantoorpuien laten voorzien van beeldmateriaal). Rekensommetje (16 Bit high color, tiff):
10x15cm, 300dpi = 1772 x 1181 Pixel [ 2.1 Mpx] = 33.48 MB
10x15cm, 600dpi = 3543 x 2362 Pixel [ 8.4 Mpx] = 133.92 MB
10x15cm, 4800dpi = 28346 x 18898 Pixel [ 535.7 Mpx] = 8570.897 MB Succes!

Antwoorden (1)

De 4800x4800 dpi is de optische resolutie van de scanner, maar blijkbaar is het niet mogelijk om grote stukken in deze hoge resolutie te scannen. Zoals BarendV in de reacties al aangaf is 4800 dpi eigenlijk alleen voor dia's en negatieven van belang.
In de stackexchange bron een engelstalig verhaal met dezelfde strekking. Hier wordt aangegeven dat het met een Canon LiDE 220 wel mogelijk is om een klein oppervlakte op 4800 DPI te scannen, dus vermoed dat het ook wel met een LiDE 400 kan. Grotere oppervlaktes hebben geen zin en zullen tot veel te grote bestanden leiden.