Hoe werkt een kompas op een smartphone?

Een normaal kompas heeft een magnetisch naaldje dat reageert op het aardmagnetisch veld. Nu zal er in een mobiele telefoon niet zo'n naaldje zitten vermoed ik, maar wat zit er dan in zo'n telefoon?

3 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Een kompas in een smartphone werkt op basis van een magnetometer.

https://www.shareforce.nl/nl/blog/smartphone-sensoren-hét-complete-overzicht-van-alle-mogelijkheden#

Kompas (magnetometer)
Een smartphone weet in welke richting je beweegt. Het bevat namelijk een digitaal kompas. Die werkt op basis van een magnetometer of ook wel geomagnetische sensor genoemd. Dit is een kleine chip in de smartphone die magnetisme in meerdere richtingen kan meten. Net als een traditioneel kompas met een naald weet je smartphone dus altijd waar het noorden, oosten, zuiden en westen is.