kan een 24 volt voedings adapter tegelijk op 24 volt ledstrip en 12 volt ledsstrip werken?

ik wil led strips aan elkander koppelen en krijg een totale lengte van 8 meter waarvan 3 meter 12 volt en de LEDstrip voedingsadapter is 24V - 5A – 120 Watt

3 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Nee.... en ja.
De 24 V is prima voor de 24V strips, dus daar is geen probleem.

Bij die 12V hebben we 24V-12V=12V teveel. Die 12V verdwijnt niet zomaar en ook is 'ie in het geval van ledstrips ook niet zomaar te verdelen over 2 strips. (vandaar de 'nee')

We moeten dus 12V kwijt zien te raken.

Dat kan met een weerstand, maar daar komt wat meetwerk en een weerstand bij kijken.

Sluit de ledstrip, via een Ampere meter tijdelijk aan op een 12V adaptor, of als je die niet hebt, de accu van je auto (wel even het voltage van de accu checken !) en meet de stroom door de strip.

Weerstand = Spanning / stroom

Stel bijvoorbeeld (!!!) dat je 100mA aan stroom door je ledstrip hebt gemeten. 100mA = 0,1A
Dan is de benodigde weerstand 12V / 0,1A = 120 Ohm. Plaats deze weerstand in serie met je ledstrip. Tip gebruik een instel-potmeter (=regelbare weerstand) van ongeveer deze waarde. Dan kun je de felheid van de leds voorzichtig bijregelen totdat ze gelijk zijn aan die van de 24V strips.

PS.
Nog een gratis tip.... ledstrips zijn niet zo duur... koop gewoon een extra 24V strip. Scheelt je een boel werk en gedoe....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Even voor het idee.
Wat nu als de vrager 1 x 24v-strip en 2x 12v-strip heeft? Zou het dan wel kunnen met een relatief eenvoudige schakeling kunnen die zowel serieel als parallel is?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
LED's (=diodes) zijn rare dingen. Ze volgen niet helemaal de wet van Ohm, maar 'pakken' gewoon een bepaalde spanning. Daarnaast staan de led's in de strip zelf ook in groepjes in een mix van serie en parallel. In theorie zou dat inderdaad kunnen, maar het kan ook zomaar zijn dat het met rook signalen eindigt, zo is mijn ervaring.
Griffin
3 jaar geleden
12V dissiperen met een weerstand is een heel lelijke oplossing, beter is een PWM schakelingetje op basis van de NE555. Zoals hier wordt voorgesteld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/108540
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Klopt. Maar ik wilde het niet nóg ingewikkelder maken. De meeste bezoekers hier weten nauwelijks wat een soldeerbout is, laat staan een NE555.