Kun je een stopcontact ook ná een schakelaar aansluiten op zwart+blauw?

Mijn lampjes aan het plafond hebben een adapter nodig en die wil ik in dat stopcontact doen. Het liefst laat ik het op de schakelaar aan de muur lopen. Plafond is namelijk hoog. Er komt zwart en blauw draad uit het plafond. Kan ik het stopcontact met alleen die draden aansluiten? Of is bruin alsnog essentieel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het stopcontact en de schakelaar zitten allebei in het netspanningscircuit. In dat geval maakt het niet uit welke er als eerste zit. Het zijn allebei schakelingen die de stroomkring onderbreken of verbinden.
jc54