Waarom valt de electriciteit deels uit bij mij?

Ik heb de laatste maand een bizarre situatie hier in huis. Paar weken terug sloeg de aardlekschakelaar uit. We deden niks in het stopcontact, en hebben geen flauw idee waardoor het werd veroorzaakt. Naja, gewoon weer terug gezet en verder gegaan. Om de paar dagen sloeg die af, en toch weer terug gezet en weer door gegaan.

Nu doet er iets anders voor: Er gebeurd iets met het elektriciteit waardoor mijn pc uit gaat en vervolgens weer aan gaat. Lampen die "knipperen" dan ook. En de tv die doet hetzelfde als de PC, gaat uit en opnieuw weer aan. Maar de tv heeft er niet elke keer last van, soms blijft die gewoon aan. De stoppen in de meterkast gaan niet af, dus kortsluiting is er niet vermoed ik.

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vermeldt twee zaken, ik vrees dat ik een 'derde' gegeven ontbreek:

1. Aardlekschakelaar meet de spanning die 'weglekt' via de meestal geel/groene aardingsdraad en die van een van de dragen draden komt (+/- alternerend op het stroomnet). Bijna altijd is dit het gevolg van water of vochtigheid op een bepaalde kabel, dus een kabel naar een buitenstopcontact of tuinhuisje of verlichting, maar het kan ook een kabel zijn die onder een oprit ligt en door steentjes geplet werd en af en toen contact geeft waardoor de aardlekschakelaar uitvalt. Dit probleem moet je oplossen door circuit per circuit uit te leggen tot je aardschakelaar niet meer uitvalt (bijv. buitencircuit naar tuinhuis/garage/oprit/verlichting buiten afleggen). Als de aardlekschakelaar niet meer uitvalt, dan heb je het 'defecte circuit' gevonden en moet je heel die draad uitmeten met professionele apparatuur om te zien op hoeveel meter en waar juist het verlies zit (deze apparatuur kost meer dan 10.000 EUR, dus vind je niet zo maar, zijn speciale osciloscopen, grote bedrijven als bij ons Electrolyse bvba uit Menen hebben dergelijke apparatuur en ook voor utp of netwerkkabels hebben we dat soms nodig, laatst nog in een bedrijf waar alle UTP-kabels door de kelders liepen en soms ook door water waarbij het toestel EXACT op de lopende meter aangaf welk segment moest vervangen worden).

2. Het tweede dat je zet, is een vaste draad die niet meer vastzit in een schakeling of die een breuk vertoont. Je TV zal het bijvoorbeeld niet hebben omdat het bijv. een LED-versie is die niet veel verbruikt en de adapter voldoende reservestroom heeft via condensatoren om de minimale uitval te overbruggen. Het kan een stopcontact zijn waarvan de kabelverbinding via schroef losgekomen is, het kan een te hard en te veel geplooide aansluitingskabel zijn die niet de volle 2,5 m² doorstroommogelijkheid meer heeft, opnieuw zul je moeten zoeken waar het zit. Het kan zelfs een aansluiting naar een zekering zijn die niet vastgeklemd is volgens de professionele normen en met het juiste aantal newtonmeter (lees: hard genoeg toegeschroefd).

Beide zaken samen doen me denken aan nogal amateuristisch werk van een bijgeplaatst aantal stopcontacten ergens, dus zou ik inderdaad een elektriciën vragen, tenzij je zelf stap per stap elk circuit overloopt beginnende van de straat, en dan ook per circuit lopende over elk stopcontact en elk lichtpunt.

Jammer dat de verliesstroomschakelaar niet meer uitvalt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kennelijk 'lekt' er ergens elektriciteit weg, in kleine hoeveelheden. Ik zou er een elektricien naar laten kijken.