werkt een electrische adaptor 2 kanten op?

ik heb eens gehoord dat een electriche adaptor 2 kanten opwerkt. dat als je bijvoorbeeld 12 volt op de uitgaande draat zet er 230 op de 2 pinnetjes komt te staan. klopt dit?

4 jaar geleden
1.4K
jc54
4 jaar geleden
Voor het op-transformeren van 12 volt naar 230 volt wisselstroom heb je een aparte omvormer nodig. Hier gaan grotere stromen door en is dus ook een beetje duurder als die adaptor.

Antwoorden (1)

NEEN, klopt niet. Een adapter is een transformator met een gelijkrichter. Je hebt dus aan de uitgang een gelijkstroom om de batterij op te laden. Met die 12 volt gelijkstroom kun je echter niet een transformator aansturen om naar boven te transformeren (kan alleen met wisselstroom). Bovendien zit die gelijkrichter erin.

Netvoedingsadapter
Een toestel dat de netspanning omzet in een lagere spanning, meestal gelijkspanning, bijvoorbeeld voor het opladen van een mobiele telefoon of het aansluiten van een apparaat dat ook op batterijen kan werken, wordt meestal adapter genoemd. Een dergelijke adapter kan één geheel vormen met een netstekker, wat weleens lastig kan zijn in meervoudige stopcontacten. De gelijkspanning uit een adapter is niet geheel gelijk aan die uit batterijen: er zijn apparaten die wel op batterijen werken maar niet op dezelfde gelijkspanning uit een adapter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ambitionzazahg
4 jaar geleden
dankjewel voor je reactie, duidelijk met de gelijkrichter idd. zou het met wissel 12v naar wissel 230 ook niet werken?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ambitionzazahg
Met 12 Volt wisselstroom kan je in principe zeker naar 230 Volt wisselspanning transformeren. Je hebt daar wel zeer speciale transformatoren (omvormers) voor nodig; ook i.v.m. het vermogen dat je van de 230 wilt afhalen.