Hoe werkt een moderne stappenteller ?

Sinds kort wandel ik weer veel, en voor de lol wilde ik graag weer eens een stappentellertje, zoals je die vroeger overal gratis kreeg. Helaas zijn die nergens meer verkrijgbaar. Het aanbod lijkt vooral te bestaan uit (DURE !) activity-trackers die veel meer doen en kunnen (en moeten) dan ik wil (of snap) .

Nu heb ik met wat zoeken een eenvoudig apparaatje gevonden, dat ik in elk geval zonder hulp kan bedienen. (http://www.kijkshop.nl/product/141892/stappenteller/)

Echter, ik snap er geen barst van hoe dat werkt. Die stappentelletjes vroeger telden echt ELKE stap, hoe minimaal ook, alsook andere vormen van schudden. Daar reageert deze totaal niet op ; de dribbelpasjes rondom de kassa, of het aanrecht tijdens het koken of de was opvouwen bijvoorbeeld telt hij helemaal niet mee. En ook met wandelen is er een groot verschil tussen het formaat stappen dat je zet afhankelijk van de ondergrond. Zolang ik mijn normale looptempo loop, is hij ontzettend nauwkeurig ; gemiddeld 1-2 passen (+ of -) afwijkend op 100 stappen. Maar op steile, gladde of bobbelige ondergrond, of trappen, is de nauwkeurigheid een stuk minder en telt hij vaak te veel. En thuis dus te weinig ; met korte kleine loopjes lijkt hij zelfs helemaal niets te doen.

Hoe weet dat ding nou hoeveel stappen ik ongeveer doe als hij totaal niet op mijn stappen zélf reageert ??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet ik niet. Maar je hebt ook gratis stappenteller-apps voor mobiele telefoons. Dan kun je wel uitproberen wat t beste werkt.
Ritsuka
8 jaar geleden
ik heb een iets duurdere (FitBit) en deze werkt wel op trappen en dergelijke. Die telt eigenlijk altijd wel nauwkeurig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen mobiele telefoon, Haivon, en neem er voor uitsluitend dat doel ook geen. En met een tablet de hele dag aan je broel lopen schiet niet op.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, nee, dat lijkt me ook nogal onpraktisch

Het beste antwoord

Mechanische en moderne pedometers hebben hetzelfde onderdeel dat de stappen detecteert: een slingertje met een gewichtje er aan. Een soort hangend hamertje.
Bij een mechanische tellertje drijft het slingertje een tandwieltje aan, bij de elektronische sluit het slingertje bij elke stap een contact.
Of dit mechanisme goed werkt, hangt samen met de kwaliteit van het apparaat.
Voor een tientje kunnen ze blijkbaar geen betrouwbaar telmechanisme maken.
Er staat een review op die pagina, waarin geklaagd wordt dat nog geen 10% van de stappen geteld wordt met dit apparaatje. Je kunt wellicht de uitkomst met 10 vermenigvuldigen, maar ik zou hem terugbrengen en voor iets meer geld een betrouwbare pedometer kopen.
Zie voor verdere (Engelse) uitleg:
http://www.explainthatstuff.com/how-pedometers-work.html
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom reageert deze totaal niet op schudden dan ? Dat was met de oude metertjes wel het geval. Ook de trap op en af neemt hij de helft van de stappen ; ik vermoed inmiddels - een paar uur na mijn vraag en meer uitproberen van het ding - omdat de afstand gemeten wordt en niet het daadwerkelijke aantal stappen. Iemand met een schier sedentair leven die nooit meer dan vijf passen of meer dan 5 meter achter elkaar loopt, zal inderdaad maar een minimaal deel van zijn stappen geteld zien. Voor echte activiteit is hij overigens prima. Die ene slechte review maakt op mij dus geen indruk ;-) Het is trouwens niet "iets meer geld' waar je over praat ; de eerstvolgende prijsklasse loopt in de richting van de 100 euro ; dat vind ik extreem zwaar overdreven voor een gadget dat alleen maar tappen hoeft te tellen. Iets met een app of een ingewikkelde gebruiksaanwijzing ligt echt heel ver buiten mijn doel. Ik wil gewoon precies wat je vroeger met die dingen van nog geen twee euro kon : stappen tellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik gewoon een paar kilometer achter elkaar wandel, is de afwijking minder dan 1 %. Dat vind ik toch redelijk nauwkeurig.
escape
8 jaar geleden
Als je denkt dat het apparaat de afstand meet, dan ben ik benieuwd hoe hij dat doet. GPS werkt niet binnenshuis, en een apparaat dat GPS gebruikt kan geen tientje kosten.
Je weigert te accepteren dat goedkoop duurkoop is.
Uitstekend, maar mijn mening is dat dit een inferieur apparaat is, maar dat je niet anders verwachten voor deze prijs.
Als je dat niet wilt accepteren, ook weer prima, maar dat boeit verder niet zo...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het is beslist geen GPS ; wel heb ik inmiddels - twee dagen verder - gemerkt dat hij vooral "sportieve activiteit" meet, dus langduriger doorloopt. Overige lichamelijke activiteit -die betekent dat je veel kleine aantallen passen in een klein gebied loopt, worden niet geteld. En ik vraag me dus alleen maar af waarom dat is / hoe dat komt. Pas vanaf 7 stappen achter elkaar gaat hij tellen (en telt dan ook de zeven stappen erbij op). En een mens kan HEEL veel kleine afstandjes van 5 ,6 stappen in een uur af moeten leggen. Een hele dure activity tracker van tussen de 100 en 250 euro heeft, naar ik inmiddels heb begrepen, overigens het zelfde euvel : wel geschikt voor sportieve metingen, niet voor meting tijdens intensieve arbeid waarbij niet voortdurend gelopen wordt. Dus volgens die dingen zeg maar is een muurtje metselen of gewichtheffen net zo "actief" als teevee kijken, en een verhuizing ongeveer net zo actief als door de supermarkt slenteren. Wanner het gaat om puur tijdens wandelingen / hardlopen je activiteit meten, dan doet hij het prima en doet niet onder voor duurdere apparaten. (En duurdere apparaten presteren ook niet per definitie beter bij niet-sportieve activiteiten). Maar het magneetje/ hamertje dat ze vroeger in die dingen hadden zitten dat reageert op schokjes, is dus NIET de manier waarop hij werkt, OF er zit iets extra in . Want dan zou schudden of springen effect hebben, en dat heeft het niet. Ook hoeft hij niet aan de broekband, maar kun je hem in je tas, zak of hand houden en dan doet hij het toch. Maar als je in de auto rijdt niet. Iets met een 3D-sensor - waarvan ik dus niet snap hoe die werkt. En dat is dus wat ik me afvroeg. Maar daar kom ik vermoedelijk niet meer achter. Dat alle waar naar zijn geld is weet ik ook wel, en ik wilde dan ook bewust minimale functionaliteit. Maar duurder is lang niet altijd per definitie beter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, trouwens, ik lees NU pas je bron, en daar staat het antwoord dus WEL in, inclusief de onvermijdelijke - hoe duur het ding ook is - afwijking van ca 10 % naar boven of beneden die ik zelf al had geconstateerd. De truc - en tegelijkertijd ook de zwakte - zit hem in de versnellingsmeter, die in elektronische stappentellers de "slinger aanvult of vervangt. Even kijken of iemand met dat antwoord komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jammer genoeg het enige antwoord, maar via de bron heb ik uiteindelijk wel antwoord op mijn vraag gevonden.