Kan ik Opbouwstekkerdoos op het laminaat timmeren?

Hey hoi.

Ik heb van de week geprobeerd gaten te boren voor mijn opbouwstekkerdozen in de muur, maar waar ik bang voor was, blijkt ook zo te zijn. Wederom woon ik in een huis waarbij de betonmuren zo sterk zijn, dat ik een diamandboor nodig heb i.c.m een klopboormachine.

Alleen, i.v.m de verhuizing is mijn budget nu een beetje op. Ik ben van de zolder een slaapkamer aan het maken, en er lag al een laminaatvloer in.

Kan ik de opbouwdozen gewoon in het laminaat timmeren, of brengt dit toch de nodige risico’s met zich mee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je een stekkerdoos op laminaat wil bevestigen, dan adviseer ik eerst voorboren en vastschroeven. Dus niet timmeren.

Het kan, maar je hebt dan dus gaten in je laminaatvloer. Wil je later de stopcontacten toch tegen de wand zetten, blijf je zitten met die gaten in je vloer. Ik zou de stekkerdoos op een los plankje vastzetten en dat met dubbelzijdig tape op de vloer plakken. Of gewoon een verlengsnoer met stekkerdoos nemen, die hoef je in principe nergens aan vast te zetten maar kun je ook gewoon met tape overal (vloer, plint, muur, meubels) aan vast plakken. Voordeel van een stopcontact tegen een vertikale muur ipv op de horizontale vloer is de hoeveelheid stof (of water als je een keer ergens mee knoeit) die erin kan komen. Wat dat betreft is vertikaal veiliger, hoewel je tegenwoordig stekkerdozen hebt met een zelfsluitend systeem waarbij de gaatjes worden afgesloten als er geen stekker in zit.

Ik zou nooit een stekkerdoos op je laminaat monteren. Als je bij het schoonmaken een emmer omstoot komt dat in contact met je stekkerdoos. Ik hoef niet uit te leggen wat er dan gebeurd neem ik aan. Een stopcontact moet stevig op de muur worden bevestigd, nooit op de vloer en al zeker niet op laminaat. Je kunt erover struikelen, het is erg onhandig met een stekker erin doen en in de loop van de tijd gaat de boel los zitten want laminaat is veel te dun voor een goede verbinding. Leen of huur een boorhamer en monteer de stopcontacten waar ze horen, op de muur op minimaal 30 cm hoogte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100