Maakt het van lichtopbrengst veel uit wanneer ik 6v lampjes op 5v aansluit?

Ik heb 6v lampjes gekocht om aan te sluiten op mijn fiets. In plaats van een dynamo wil ik een accu gebruiken zodat mijn lampjes altijd aanblijven. Geven de lampjes nog genoeg licht wanneer ik er een standaard powerbank op aansluit van 5v? Dat lijkt me wel het handigst namelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Lumen (lichtopbrengst) is afhankelijk van het wattage.
Watt = stroom x spanning
Als je dus op 5 volt aansluit krijg je een lagere energieopbrenst en dus minder licht.