Verwijderingsbijdrage...waarom is die niet bij de prijs inbegrepen?

Waarom zijn de prijzen van elektrische apparaten zonder verwijderingsbijdrage geprijst?
Laat de winkelier dat er gelijk bij optellen dan sta je aan de kassa niet voor een verrassing.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer goeie vraag +1
AWM
14 jaar geleden
Een *hele* goede vraag!
Ik zie hier dat een detaillist ook nog eens geld van de overheid krijgt voor elk ingeleverd apparaat. Hoe zit dat nou? http://www.nvmp.nl/nederlands/detaillisten/detaillistenvergoeding-2010.html

Het beste antwoord

Het is een door de overheid wettelijk vastgestelde bijdrage.
En iedereen betaald deze ook al heb je niets te verwijderen.
De winkelier is verplicht om het oude apparaat,in te nemen.
Wel blijft de eigenaar baas over zijn oude apparaat,hij bepaald wat hij hier mee doet.
Als je bv een nieuwe koelkast koopt en de oude is nog goed dan hoef je deze echt niet in te leveren,je mag hem ook aan je buurman geven of voor de zomerdag als extra koelkast gebruiken.
Tevens kun je bijna in alle gemeenten je wit en bruingoed gratis inleveren bij de aanbiedstatins voor grof vuil.
Bij ons in de buurt haalt tevens de kringloop alle electrische apparaten gratis op.
Of de winkelier de verwijderingsbijdrage rekent bepaald deze zelf,want hij kan ook korting geven op het nieuwe apparaat zodat het lijkt of je deze dan niet betaald.
Maar hij is wel verplicht om deze wel af te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk antwoord

Andere antwoorden (8)

Dan lijkt het goedkoper. Als je bij de kassa staat dan ben je wel verrast maar de aankoop is al gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je kan er vanaf zien als je de verwijderingkosten niet wil betalen.
Als je niks te verwijderen hebt, hoef je geen verwijderingsbijdrage te betalen. Dit is een vergoeding voor de kosten die de winkelier maakt om jouw "afval" af te voeren. De verkoper zal dit NIET vermelden.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaalt sowieso verwijderingskosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...je betaald altijd verwijderingskosten hoor..
jc54
14 jaar geleden
Dan ligt het aan mijn handelsgeest. Als ik een t.v. wil kopen en ik zeg dat ik geen verwijderingsbijdrage wens te betalen, omdat ik niets achterlaat, krijg ik de t.v. toch mee, zonder verwijderingsbijdrage te betalen. Meerdere malen meegemaakt (niet voor t.v.'s) voor diverse produkten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh? dit hoor/lees ik voor het eerst...
jc54
14 jaar geleden
Het is een soort van afdingen, denk ik. Je hoeft bijna nooit zoveel te betalen als er op het prijskaartje staat. Afdingen loont. En aantonen dat de concurent goedkoper is helpt ook goed.
Omdat de verkoper niet verantwoordelijk is en wil zijn voor deze kosten.
Het is iets wat door de regering opgelegd is en dat wil de verkoper graag zo houden.

Mensen zouden kunnen gaan denken dat de aankoop duurder is. Of dat deze kosten opgelegd worden door het verkooppunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat niet geëist wordt door de overheid. Dat komt weer omdat 't geloof in de marktwerking (in tegenstelling tot sociale waarden) is doorgeschoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderingsbijdrage (inclusief BTW) voor een:

Koelkast €17
Koelvries combinatie €17
Airconditioner €17
Afwasmachine €5
Oven €5
Magnetron €5
Zonnebank €5
Friteuse €1
Stofzuiger €1

Voor ICT-apparatuur zoals computers, telefoons, babyfoons, kopieerapparaten, adapters, opladers en kleine koptelefoons worden geen verwijderingsbijdrage in rekening gebracht. De verwijderingsbijdrage is bij zulke apparaten namelijk al verwerkt in de prijs.

Dit zijn de tarieven volgens Stichting NVMP van juli 2009.

Zijn toch overkomenlijke bedragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verwijderingsbijdrage wordt door de overheid opgelegd en moet door de winkelier ook weer worden afgedragen. Hierdoor kunnen wij ons apparaat "gratis" inleveren bij de stort als het kapot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verwijderingsbijdrage heeft een aparte administratie vandaar dat het apart op de bon staat. De verw.bijdrage wordt niet alleen door de consument betaald de retailer betaald ook de verwijderings bijdrage als hij het toestel inkoopt. En de verrasing zal er na 10 jaar verwijderingsbijdrage toch wel af zijn denk ik zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de verwijderingbijdrage ook weer moet worden afgedragen aan de overheid wordt deze appart in rekening gebracht.

Daarbij maak je op deze manier de consument ervan bewust dat het afvoeren van afval ook geld kost.
Je betaald eigenlijk op voorhand het afvoeren van het aangekochte procduct voor het geval het kapot gaat.

In de banden industerie zie je hetzelfde. Je betaald per band een verwijderings bijdrage. Alleen hier kan men het beter verkopen omdat ze direct je oude banden afvoeren.
Zou je echter naar een banden boer gaan en gewoon een band kopen zonder dat je ze op de veld laat slaan (zoals dat heet) dan betaal je de bijdrage ook gewoon, terwijl er niet direct iets wordt afgevoerd.