op mijn transformator staat een N en een L ! waar moet nu de zwarte en waar moet nu de blauwe draad in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (2)

Wanneer je de primaire van de trafo kant bedoelt:
N=nuldraad. Lichtblauw
L=Fasedraad. Bruin (spanning)
Vermoedelijk heb je een een niet standaard kleur gecodeerd snoer. Zwart is n.l. de kleur van de schakeldraad.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk hier maar eens in de tabel (onder Nederland)

Toegevoegd na 5 minuten:
Let wel goed op deze kleuren, het antwoord van de hierboven geplaatste persoon klopt helaas niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauw moet op N. De nul.
De zwarte draad dan maar op de L. De fase.
Andersom werkt trouwens ook, of heb jij thuis een apparaat dat niet werkt wanneer je de stekker andersom in het stopcontact steekt?