Hoe kan het dat een oplaadbare accu/batterij in de loop der tijd in capaciteit terugloopt?

Gaat er iets 'op' in de accu? En kan je dit weer goed krijgen?

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik kwam op de vraag omdat mijn laptop-accu tegenwoordig nog maar zeer kort meegaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn talloze soorten oplaadbare batterijen. Maar slechts enkele soorten worden veel gebruikt. Over welke soort heb je het?
De nickel-metaalhydride-batterij wordt veel gebruikt in kleine apparaten. In de auto is er een loodaccu.
Voor heel lichte apparaten wordt de lithium-ionen-batterij veel gebruikt.
Ze hebben allemaal zo hun eigen specifieke eigenschappen.

Je zou het slijtage kunnen noemen. Na een herlaadcyclus, wordt de oude situatie niet voor 100% hersteld.
Soms kan het helpen om de batterij enkele malen te ontladen en weer te herladen. De capaciteit wordt dan opgefrist.

Ik gebruik veel oplaadbare batterijen. Er staat op, dat ze maximaal 1000 maal kunnen worden herladen. In de laboratoriumsituatie is het zinvol tot maximaal 500 keer.
In het dagelijkse gebruik kom ik meestal niet verder dan 20 keer herladen. Dat komt doordat een enkele cel de kans loopt te ver ontladen te worden, als er teveel capaciteitsverschil tussen de verschillende cellen is ontstaan. Dat heet diepontladen. De cel is dan kapot.

De batterijen kunnen gerecycled worden, en dat zijn ze weer 100% fris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een accu bestaat uit 2 verschillende elementen (uit een Reductor en een Oxidator). De reductor geeft bepaalde moleculen af de Oxidator. Dit gebeurd dmv een geleidende derde stof die de moleculen van de reductor kan overdragen aan een oxidator. Dit gehele proces levert stroom op voor het desbetreffende apparaat.

Dus na een tijdje zitten alle moleculen van een reductor aan de kant van een oxidator. Vandaar dat een accu uiteindelijk opgaat.

Tijdens het laadproces gaan de moleculen van de oxidator (oorspronkelijk van de reductor) weer terug naar de reductor. Tijdens dit proces kunnen de contactpunten van de oxidator en reductor bevuild raken door ongewenste reacties. Daardoor kunnen de reductor en oxidator minder makkelijk moleculen afgeven/opnemen. Vandaar dat de capaciteit na verloop der tijd terugloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de accu's van mijn schroefmachine heb ik ooit in de diepvries gelegd. Hierdoor werkten ze tijdlijk wat beter. Een echt wondermiddel vond ik het niet