Wat te doen als je aardlekschakelaar in een periode van afwezigheid(vakantie) springt?

Het is duidelijk waarvoor een aardlekschakelaar dient. Maar wat te doen als hij springt op bijv. de 1e dag van je vakantie? (diepvries/ijskast/tijdklokken/aquariumverwarming etc.) vallen ook uit.

4 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dan wordt het dweilen als je weer thuis komt, of als je iemand hebt die de plantjes water geeft tijdens je afwezigheid instrueren wat te doen in geval van stroomuitval.
TurfGraver
4 jaar geleden
Beter dat dan brand.

Antwoorden (2)

Zorg voor een goede buur. Sein die in en geef een sleutel af.
Zeker met dieren in huis is het aan te raden dat iemand een oogje in het zeil houdt.
Een ontbindende vis die om een andere reden het loodje legt is ook niet fijn voor de overige vissen in het water.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+plus, Tijdens onze vier maanden afwezigheid is er twee jaar geleden ingebroken.Zijn onder de beveiliging doorgekropen. Een puinzooi van hier tot Tokio. Buren hebben haast alles netjes gemaakt. Goede buren zijn beter dan verre vrienden.
De aardlekschakelaar hebben we gelukkig niet voor niks.
Als je op vakantie gaat, loop je altijd risico. Er kan ook ingebroken worden, brand ontstaan.
Probeer dit idee sowieso los te laten, anders kun je nergens naartoe gaan.
Het kan ook gebeuren als je een dag naar het werk bent, pretpark gaat.

Indien je het risico zo klein mogelijk wilt houden, kun je (als je langer weg bent) ook zorgen dat de koelkast en vriezer leeg zijn. Dan kun je de stekker eruit halen. Dit geldt ook voor een tv, computer, printer, afwasmachine, wasmachine, droger....
Natuurlijk kun je niet alle stekkers uittrekken, vooral niet als je met een tijdklok werkt en een aquarium hebt.
Nu zul je het meest risico lopen met het aquarium. Dan nog is dat te verwaarlozen.
Het ergste dat kan gebeuren is dat het water te koud of te warm wordt bij een kapotte thermostaat, de pomp uitvalt... De vissen zullen dat waarschijnlijk niet overleven. Maar nogmaals, dat kan ook gebeuren als je gaat werken. Gelukkig ben je hier wel voor verzekerd.

Nogmaals, als er weinig activiteit is in het huis (de wasmachine, droger, afwasmachine....) zijn al niet aan het lopen en je trekt zoveel mogelijk stekkers uit, laat los. Gebeurt het dan wel; verzekering inschakelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ sowieso zoveel als mogelijk alle stekkers eruit. Koelkast en vriezer leeg en deur op kiertje.