Waardoor geeft mijn digitale thermometer een veel hogere temperatuur aan dan de analoge in de zon?

Mijn analoge thermometer met kwik gaat vrij snel, in de zon, naar een hogere temperatuur, maar mijn digitale (door een elektrisch tastknop/gaatje??) gaat ten eerste veel langzamer maar naar een veel hogere temperatuur. Er was na verloop van tijd wel meer dan 10 graden verschil. Hoe kan dat. Terwijl in de schaduw het verschil beduidend kleiner is.

1.4K

Het beste antwoord

Een thermometer meet de temperatuur die hij zelf heeft.

Hoe warm een voorwerp in de zon wordt, hangt sterk af van de eigenschappen van dat voorwerp. Dat kun je zelf voelen door op een zonnige dag verschillende voorwerpen een uur in de zon te leggen: het ene voorwerp blijft koel, terwijl het andere voorwerp loeiheet wordt.

Een uitspraak als "het is 25 graden in de zon" heeft dus geen enkele waarde. Hooguit betekent het, dat een bepaalde thermometer een temperatuur van 25 graden krijgt wanneer je hem in de zon hangt. Maar dat zegt iets over (het materiaal van) de thermometer, niet over de temperatuur. Neem een andere thermometer en je zult een andere temperatuur aflezen, domweg omdat die andere thermometer van een ander materiaal is gemaakt zodat die een andere temperatuur zal krijgen (en dus aangeven).

Temperatuurmetingen gebeuren dan ook altijd in de schaduw. Dan meet je namelijk nog steeds de temperatuur van de thermometer (dat kan niet anders), maar nu is de temperatuur van de thermometer gelijk aan de temperatuur van de lucht - en dat is het enige waarover je een zinnige uitspraak kunt doen. Een thermometer in de zon kan elke gewenste temperatuur aangeven, van een paar graden onder de luchttemperatuur tot ongeveer 5500 graden.

Het is dus geen wonder dat twee thermometers in de zon verschillende temperaturen aangeven.

Hang beide thermometers uit de zon, en ook voldoende ver verwijderd van oppervlaktes die door de zon worden beschenen en die vervolgens warmte gaan uitstralen (want de thermometer zal die warmtestraling oppikken). Als je dan nog steeds een temperatuurverschil afleest, ligt dat aan de beperkte nauwkeurigheid van de thermometers.

10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ok das duidelijk. Maar zou er een objectief antwoord mogelijk zijn wat een betere termometer is een digitale of een analoge?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kun je zo in het algemeen niet zeggen. Het ligt aan de kwaliteit van de thermometer. Wel kun je met een digitale thermometer een betere nauwkeurigheid bereiken, je kunt tot in duizendsten van graden meten. Maar dat is voor de consument zinloos: ten eerste is zo'n hoge nauwkeurigheid niet relevant, ten tweede zijn die supernauwkeurige thermometers erg duur en moeten ze ook nog eens regelmatig worden geijkt.