kan ik een fel van een plastiviceer maschine kleiner knippen?

ik heb een plactiviceer machine en ik wil kleine kaartjes plastiviceren. mijn apparaat is alleen voor A-3 formaat en de fellen folie (of hoe dit dan ook heet). kan ik deze fellen knippen tot het juiste formaat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.7K
Amadea
5 jaar geleden
De truc is dat je dan bijvoorbeeld 42 kaartjes tegelijk plastificeert en daarna uitknipt.
Utrecht
5 jaar geleden
Je kan ze inderdaad na het plastificeren kleiner knippen of snijden.
En vellen schrijf je met een v.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
hoi pietje, als je kleine kaartjes geplastificeerd wilt hebben, kun je allereerst alles op 1 vel plastificeren en daarna kan je overgaan tot het uitknippen. veel succes!

Antwoorden (1)

Je kunt een vel lamineerfolie kleiner knippen voor en na het lamineren (plastificeren). Na het lamineren kun je knippen in elke vorm en formaat wat je wil. Voor het lamineren kun je wel het vel kleiner knippen, maar je moet altijd aan 1 kant de dichte zijde houden om te zorgen dat boven- en onderkant netjes recht op elkaar blijven liggen als ze door de machine gaan. Alles wat je voor het lamineren van het vel afknipt, moet je dus weggooien en kun je niet opnieuw gebruiken. Dat is zonde.

Wil je kleine kaartjes plastificeren waarbij de randjes niet perse waterdicht hoeven te zijn, dan kun je 1 grote print maken met alle kaartjes, die lamineren en daarna in kleine kaartjes knippen of snijden.

Wil je kleine kaartjes die rondom helemaal dicht zijn, dus aan alle kanten nog een klein stukje plastic rondom het kaartje, dan zul je een pak met kleine lamineervellen moeten kopen. Lamineervellen bestaan in veel formaten. Ook de kleinste maat kan gewoon door jouw A3-machine.
Meerdere kleine, losse kaartjes lamineren in 1 groot vel zal niet goed lukken. Je moet kaartje en vel tegelijk vasthouden als het in de machine gaat. Dat wordt wel heel lastig met allemaal kleine kaartjes.
Toegevoegd op 30 maart 2019 07:35: tekst
5 jaar geleden
Amadea
5 jaar geleden
Met de laatste opmerking ben ik het niet eens. Je hoeft niet alles wat tussen de lamineerhoezen ligt vast te houden als je zorgt dat het goed recht en strak ligt. Het plastic werkt statisch, waardoor de kaartjes enigszins blijven plakken.