Bestaat gratis energie?

Op Youtube zijn veel filmpjes te vinden over gratis energie.
Iets met spoelen en magneten en zo.
Zie de link.
Werkt dat echt,of worden we gefopt?
https://www.youtube.com/watch?v=z2q_UwD2bvE

5 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Moet denken aan een oud filmpje: man op fiets met dynamo. Deze wordt aangesloten op onder andere een gloeilampje. Kun je in het donker gratis lezen, maar onderwijl moet je flink doortrappen.

Antwoorden (3)

Nee, gratis energie bestaat niet. In de natuurkunde heb je de wet van behoud van energie, vrijwel alle natuurkundige zijn het er over eens dat deze wet klopt. Energie kun je niet creeëren, je kunt alleen de ene energievorm omzetten naar de andere. Zo'n apparaat dat energie uit het niets zou moeten creëren heet een perpetuum mobile.

Het filmpje in je link is een goocheltruc. Onder de tafel zit waarschijnlijk een apparaatje dat elektromagnetische straling uitzend om de lamp op te lichten, zie het filmpje https://youtu.be/lKatgq9sjj8 om te zien hoe dat werkt. Ook zit er waarschijnlijk een apparaatje dat het magneetveld veranderd om het wieletje te laten draaien/schudden. Beide apparaatjes gebruiken stroom.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
Je antwoord klopt wel, maar "gratis" betekent niet dat je het uit het niets laat onstaan, maar "gratis" betekent dat je er niet voor hoeft te betalen. De warmte van de zon zou je dus bijvoorbeeld als gratis energie kunnen zien.
LeonardN
5 jaar geleden
De vrager bedoelt duidelijk een perpetuum mobile. Dergelijke "gratis energie" bestaat niet. Plus dus.
Jazeker. Gratis energie is te bereiken met gratis water, wind of de zon.
Al heel lang zijn er windmolens: windenergie. Grote dammen worden gebouwd waarmee waterenergie wordt opgewekt en tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die zonnepanelen gebruiken op het dak om hun energiekosten omlaag te brengen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
@KeesWim: zijn het jouw windmolens en zonnepanelen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ja, op deze manier is de 1000 kWh uit deze reclame óók "gratis": https://tinyurl.com/free1000kwh
Gratis energie bestaat maar je moet er wel wat voor doen. Bijvoorbeeld olie oppompen of kolen opgraven.