Kan een ov-chipkaart in 1 hoesje met een andere RFID pas, zoals een lockerpasje?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
mijn chipkaart reageert al niet meer als hij gewoon in mijn portemonnee zit, zonder speciale andere pasjes erbij
Reddie
9 jaar geleden
@Ritsuka, er is verschil in samen "bewaren" en samen "gebruiken".
Je chipkaar werkt niet omdat er allerlei metalen de radiogolven tegenhouden, of dat meerdere kaarten tegelijkertijd reageren.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Neem een ov chipkaart en wat losse metrokaartjes met magneetstrip. Doe die in je portemonnee en ga dan bij de v&d in Deventer door de detectiepoortjes. Gegarandeerd dat er alarm af gaat.

Het beste antwoord

Ik heb een pashouder van stevig plastic waar twee pasjes inkunnen. Met een schuifje kun je ofwel het ene, ofwel het andere pasje naar buiten schuiven, dus uit de pashouder.

In de pashouder zitten mijn OV-chipkaart en de toegangspas voor het bedrijf waar ik werk.

Als ik de hele pashouder, met beide pasjes erin, voor de chippaal bij het station (of in de bus) houd, kan ik niet in- of uitchecken. De chippaal zegt dan dat ik één pas tegelijk moet aanbieden. Dat komt doordat beide pasjes tegelijk reageren op het signaal van de chippaal, waardoor de chippaal het antwoord niet meer begrijpt.

Hetzelfde gebeurt als ik bij mijn bedrijf naar binnen wil. Als ik de hele pashouder, dus met beide pasjes erin, voor de sensor houd, gaat het poortje niet open. Ook dat komt doordat beide pasjes dan tegelijk reageren op het signaal.

Als ik het juiste pasje naar buiten schuif, tot het driekwart uit de pashouder steekt, werkt het wel. Ik houd het naar buiten stekende pasje voor de chippaal of voor de sensor bij het poortje van mijn bedrijf, en dan lukt het wel.

Samenvattend, het antwoord op je vraag:
--  Je kunt best twee pasjes in één pashouder doen.
--  Als je een pasje wilt gebruiken, zul je het uit de pashouder moeten halen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Had mijn antwoord kunnen zijn. Inderdaad, die ervaring heb ik ook namelijk. Al moet ik wel zeggen dat de NS paaltjes beter tegen verschillende kaarten tegelijk kunnen dan die van andere vervoerders.

Andere antwoorden (2)

Ja;
althans zo lang je voorkomt dat ze aan elkaar gaan plakken. Ik neem aan dat je beducht bent dat de magneetstrip of andere memodragers elkaar zullen beinvloeden.
Er is ondertussen jarenlange ervaring met veel pasjes in eenzelfde hoesje/portefeuille. Ik ken geen geval waarin er problemen zijn ontstaan door xe bij elkaar te bewaren.
Waar ik wel op zou letten is: leg de portefeuille met al je pasjes niet in de zon; daardoor kan eventueel wel iets mis gaan ook al is dat niet echt waarschijnlijk; maar het plastic zou kunnen beginnen te smelten, onder extreme omstandigheden.
Overigens kun je heel makkelijk een visitekaartje of iets dergelijks er tussen schuiven, dat zal eventuele problemen zeker voorkomen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alleen bij gebruiken in de bus en trein zou ik het pasje uit de hoesje halen. Maar voor de rest van de tijd mag en kan het samen in 1 hoesje met andere RFID passen.