Kan mijn vriezer alleen instellen met knopje dat met een schroevendraaier op stand 1 t/m 4 kan instellen. Daarnaast oranje/groen knopje. wat te doen?

Ik heb een bosch vrieskast. Die staat op het moment niet goed ingesteld. Roomijs komt altijd met rijp (een laagje glazig ijs) uit de vriezer en veel te hard.
Kan verder geen stand instellen behalve het "schroevendraaierknopje" en de groen/oranje knop.
Heb de vriezer nu helemaal ontdooid en leeg en uit.
Hoe kan ik hem nu het best weer instellen en aanzetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.4K

Antwoorden (3)

Aangezien je de vriezer helemaal uit hebt en leeg zou ik het volgende doen.

Koop een thermometer die goed onder het vriespunt ligt (mogelijk heb je er al een). Ik denk dat je het beste met een schaal tot minstens -30 graden celcius kunt hebben.

Je zet dan de vriezer aan op stand 1 van het knopje. Dan wachten tot de vriezer niet meer kouder wordt en opschrijven wat de temperatuur is. En dit herhalen met stand 2 t/m 4. Op deze manier kun je de temperaturen checken.

Dan de genoteerde temperaturen vergelijken met de ideale temperatuur om dus bijvoorbeeld roomijs te bewaren.

*
-6°C geschikt voor het maken van ijsblokjes en het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen.
**
-12°C geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten gedurende een of twee weken, roomijs maximaal een dag.
***
-18°C bewaren van diepvriesproducten tot drie maanden, roomijs een maand.
****
-24 tot -40°C zelf invriezen mogelijk. De vriescapaciteit is afhankelijk van de inhoud van de vriesruimte en de haalbare invriestemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een thermometer in je vriezer moeten leggen en dan je toestel instellen, zodanig dat hij tot -18°C aangeeft. Om producten in te vriezen heb je meestal een extra "invries stand" die automatisch uitschakelt na een bepaalde tijd. De rijp op je ijs komt door het vocht in je vrieskast. Als je vrieskast op een te lage temperatuur staat zal hij ook meer vocht produceren telkens je hem opent. Probeer je ijs goed af te sluiten van de lucht (eventueel een keukenpapier er bovenop leggen en in een hermetische doos bewaren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het knopje helemaal naar links draaien een diepvriesthermometer erin leggen , diepvries inschakelen en dan als de temperatuur niet goed is tot -15>-18 knopje naar rechtsom draaien met kleine stukjes eerst op stand 1 zetten maar vergeet niet daar kan een paar dagen overheen gaan groene knop is even niet van belang en oranje ook niet je moet de temperatuur regelen met met het vier standen knopje .
Ook kun je op Google de handleiding opvragen van deze diepvries,dus type en merk intypen
Succes