Waar is het derde draadje voor bij mijn led kerstverlichting?

Ik heb eigenlijk 3 vragen over mijn led kerstverlichting.
Vraag 1: De draden van de lampjes (100a200 stuks) zitten in elkaar gedraaid maar als ik het goed zie zijn ze parallel doorverbonden,. 1 draad lijkt van het eerste lampje direct door te lopen naar het laatste lampje. Deze 2 lampjes zijn ook dus ook de enige met 3 draadjes erin. Waar is deze draad voor? Ik zelf dacht dat het is om de spanning te verdelen zodat de laatste paar lampjes niet zwakker gaan branden dan de eerste helft. Klopt dit?
Vraag 2: Led lampjes werken op een spanning van circa 3.5Volt, waarom is de uitgangsspanning van de trafo dan rond de 30Volt?
Vraag 3: Ik lees vaag dat het aangeraden wordt om voor ieder led lampje wat parallel doorverbonden wordt een weerstand te zetten, waarom zit dat dan niet bij elk lampje van mijn kerstverlichting? Zou dit kunnen verklaren waarom er steeds meer en sneller leds kapot lijken te gaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
13.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ik vermoed dat je kerstverlichting en groepen van zo'n 10 lampjes in serie staan.
In dat geval zal de spanning over elk lampje rond die 3.5 volt uitkomen.
Deze groepen kunnen dan vervolgens parallel aan elkaar verbonden zijn.

Antwoorden (1)

Je hebt waarschijnlijk een snoer waarin telkens (ongeveer) 10 lampjes in serie staan. Die serietjes van 10 staan vervolgens weer parallel aan elkaar geschakeld.
Dit heeft als groot voordeel dat, wanneer er een lampje stuk gaat, niet de hele keten uit valt, maar maximaal de 10 lampjes in diezelfde serie-rij.

Dat verklaart ook de uitgangsspanning van de trafo 10 x 3,5V = 35 volt dat is ongeveer die 30 Volt die de trafo levert. (Het klopt niet exact, vandaar dat ik ook _ongeveer_ 10 lampjes in serie verwacht. Het werkelijke aantal kan dus iets afwijken)

Het verklaart ook waarom je geen weerstanden ziet. Die zijn door de serieschakeling niet nodig.
-----
Voor de duidelijkheid: dat derde draadje dient dus om alle parallel alle serie-takjes te voeden.
Toegevoegd op 12 november 2018 16:25: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt dat er ongeveer 10 groepen in serie staan van een aantal leds die parallel staan. Ik kan het alleen niet controleren want hij hangt in een boom. Ik zie alleen het circuit even niet voor me, in totaal zitten er 5 draden in het eerste lampje en 5 draden in het laatste lampje. Daar tussen allemaal 4 draden per lampje.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het heet clusterverlichting en is 1 lange sliert.