Werkt een ventilator die water verstuift goed?

Wij willen voor op de slaapkamer een waterverstuiver ventilator aanschaffen
Kan er alleen zeer weinig info over vinden
Werkt het goed maar krijg je toch geen natte boel
Er staat er 1 in het praxis folder

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Waterverstuivers werken volgens het verdampingsprincipe. De warme lucht die nodig is voor de verdamping van het water wordt aan de omgeving onttrokken, zodat deze lucht afkoelt.
De afgekoelde en bevochtigde lucht wordt in de ruimte geblazen. Hieraan kun je al afzien dat een waterverstuiver het beste werkt bij warme én droge omstandigheden.

Nadelen
Bij warm weer in Nederland en België hebben we echter vaak te maken met hoge temperaturen in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Oftewel: benauwd weer. De lucht kan dan maar weinig extra vocht opnemen, waardoor de werking, die gebaseerd is op verdamping, minder zal zijn. Sterker nog, je kunt onder deze omstandigheden het idee krijgen dat de verstuiver helemaal niet werkt.
Overigens helpt extra vocht in de lucht bij heet en benauwd weer ook niet om het aangenamer te maken in de kamer. Zweten koelt normaal gesproken je lichaam af. Bij een hoog percentage luchtvochtigheid en weinig wind zal het zweet niet kunnen verdampen.
Mijn ervaringen zijn dan ook dat je een klamme kamer krijgt en het eerder benauwd dan koel krijgt.
Toegevoegd op 01 augustus 2018 10:48: bron
SimonV
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
+
Ik heb eens een verkoopdemonstratie meegemaakt van die zg. luchtkoelers. In een ruime _airconditioned_ vergaderzaal van een hotel. Hoezo? Nou, in een al gekoelde ruimte werkt zo’n ding zeer overtuigend.
Dus de belangstellenden voelden zelf dat de lucht achter het apparaat absoluut veel koeler aanvoelde. Voor veel minder geld dan een echte airco. En dat haalt mensen echt wel over de streep!
Ze konden meteen afrekenen en een ingepakte meenemen naar hun auto. Er zit weinig techniek in (géén compressor), dus wegen doet zo’n doos niet veel.
Later heb je dat ding thuis uitgepakt, en blijkt het in de zeer vochtige lucht zoals we die vorige week hadden dus ineens veel minder te werken, en bovendien wordt de binnenlucht er nóg klammer van. Je moet er ook water _in_ doen! Gefopt! In droge woestijngebieden werkt dat. Niet hier. De bodem is nu wel kurkdroog, maar de warme lucht die we hier krijgen komt uit veel warmere streken en die is dan door afkoeling onderweg hier veel klammer geworden.